Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Presentation about medical imaging data, given at the Computer Graphics International Conference 2020
To institutt ved Det matematisk-naturvitskaplege fakultet får HMS-prisen 2020. Korleis dei takla koronakrisa spelte ei viktig rolle for begge vinnarane.
Da forrige istid tok slutt, smeltet breen som dekket Hardangerfjorden i stor fart – opptil 10 meter om dagen. Slutten av istiden her i Norge, ligner Grønland i dag.
Korleis kan australsk hummar bli ein berekraftig eksport frå Norge? Fem studentar fekk ein prisvinnande idé.
Her er løsningen på høstens andre #realutfordring. Hva er premien, spør du? Smake på larver, så klart!
Brå klimaendringer under forrige istid ble utløst av et utbredt tap av sjøis i løpet av 250 år eller mindre. En ny studie dokumenterer at årsaken til at endringene skjedde så fort, lå i havet. Henrik Sadatzki skriver om arbeidet han har ledet.
Lakselusen evne til å skade fiskens hud forandrer seg gjennom ulike stadier. Derfor er den veldig vanskelig å bekjempe.
Presidentvalget i USA ble et tett race, selv om meningsmålinger mente Biden ville vinne klart. UiBs statistikk-ekspert forklarer alt om meningsmålinger.
Årets beste realfagsundervisar vert skildra som ein entusiast for faget sitt. Studentane rosar Hovland for ein ekstra stor innsats i møtet med koronakrisa i 2020.