Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Trond Mohn stiftelse har tildelt 16 millioner kroner til Senter for dyphavsforskning ved Universitetet i Bergen (UiB) fordelt over fem år. UiB avsetter ca 88 millioner kroner til lønnsmidler og drift av det tverrfaglige forskningssenteret. – Støtten fra Trond Mohn stiftelse gjør det blant annet mulig å gjennomføre tokt og benytte den best tilgjengelige teknologien til planlagte ekspedisjoner i... Les mer
Peter Yu Feng Siew disputerer 27.5.2021 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Exploring Arctic-midlatitude teleconnections using observations and numerical models".
Studentene i BIO316 Utvalgte emner i miljøtoksikologi ble introdusert til emnet gjennom en to-dagers mikroplastworkshop med forelesninger i tillegg til en ekskursjon og laboratoriedemonstrasjon for praktisk læring. Lokale prøver ble samlet for analyse i laboratoriet, og plastinnholdet ble karakterisert.
Han har samarbeidet med noen av verdens beste forskere og fotografer, er kaptein på egen båt og svømmer med spekkhoggere. Møt eventyreren og månedens alumn: Andreas B. Heide.
Plutselig satte røret seg fast i vulkansk aske. – Vi presset så hardt at flåten holdt på å klappe sammen som en østers, sier klimaforsker Willem van der Bilt. De to UiB-forskerne kikket mot land og lurte på om de ville klare å svømme så langt.
To PhD studenter ved Senter for Dyphavsforskning har skrevet en artikkel om jakten på livets opprinnelse som nu er på trykk i Aftenposten.
Nytt studie ledet av Senterforskere forteller om 80.000 år lang høneblund på havets bunn
Nytt stort prosjekt fra Norges Forskningsråd tildelt Senterforsker.
Som forsker nummer 10 000 som har fått finansiering fra Det europeiske forskningsrådet (ERC) vil Inga Berre bruke anvendt matematikk for å forstå hva som skjer i undergrunnen når varme skal utvinnes fra jordas indre.