Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Havet som løsningen på store utfordringer var i fokus da klima- og miljøminister Espen Barth Eide besøkte MatNat-fakultetet.
To nye forskningsprosjekter kombinerer maskinlæring, kunstig intelligens og bioteknologi med fagfelt som nevropsykiatri, nanoteknologi og kjemi. Med radikale og eksperimentelle metoder vil forskerne kunne utvikle nye legemidler og bedre pasientbehandling.
Denne uken publiserte tidligere GEO PhD-student og PostDoc, Dr. Zhiyuan ('Keny') Ge (nå ved China University of Petroleum i Beijing), sammen med GEO-medforfatterne Nemec og Gawthorpe en artikkel i Science Advances.
Nylig ble to nye EU Horizon Europe (det nye EU-forsknings- og innovasjonsprogrammet) prosjektforslag, Geo-INQUIRE og Skills4EOSC, tildelt av EU-kommisjonen. EPOS (European Plate Observing System) ved Institutt for geovitenskap, UiB, har vært sterkt involvert i forberedelsene til disse to forslagene og vil delta aktivt i begge prosjektene i årene som kommer.
Teknologi, miljø, bærekraft, hav, utdanning, omstilling og fremtidssamfunnet er fokus når MatNat-fakultetet og Marineholmen forskningspark ønsker velkommen til folkefest for hele byen.
Et spennende samarbeid med Klimaetaten førte til oppsiktsvekkende funn om karbonlagring i naturen i Bergen. Gjennom et nytt forskningssamarbeid fant studenter at naturen i Bergen i gjennomsnitt lagrer mer karbon enn naturen i resten av landet.
Professor Atle Rotevatn er den nye instituttlederen ved Institutt for geovitenskap (GEO), UiB. Første offisielle arbeidsdag var 3 januar, men han er ikke helt ny ved GEO.
Kapasitetsløftet ImpactWind Sørvest, hvor UiB er en av forskningspartnerne, skal muliggjøre raskere utbygging av havvind.
ASIM-instrumentet ombord den Internasjonale romstasjonen (ISS) – bygget av et team bestående av blant andre flere medlemmer av Birkelandsenter for romforskning (BCSS)/IFT – var det eneste instrumentet av syv som oppdaget det gigantiske blusset og registrerte hovedutbruddsfasen av en magnetar uten å bli blendet av det gigantiske glimtet av høy energi som mettet de andre seks detektorene på... Les mer