Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Eivind Valen er professor i bioinformatikk, og jobber med å forstå kroppen gjennom bruk av biologiske stordata.
Universitetet i Bergen (UiB) og NORCE har gått sammen om å gi innspill til EU-kommisjonen om havrelatert forskning og innovasjon i Horisont Europa. Les hovedpunktene her.
Klimaforsker Eystein Jansen er valgt som visepresident i Det europeiske forskningsrådet (ERC). Han er den første norske forskeren som går inn i ledelsen i europeisk forsknings elitedivisjon.
I januar tilbyr Pandemisenteret et to ukers kurs for studenter om læring fra covid 19-pandemien. Kurset bygger på fjorårets digitale modul og er åpen for alle studenter på master og PhD-nivå.
- Vi har merket stor etterspørsel fra både studenter og industrien.
23. september deltok professor og BOW-direktør Finn Gunnar Nielsen i webinaret "Sameksistens til havs: Hva må være på plass for legitim utbygging av havvind i Norge?"
Tiden er knapp for utbygging av havvindparker hvis regjeringens ambisjoner skal nås. Er det mulig å slanke konsesjonsprosessen? Ja, det mener i hvert fall jusprofessor Sigrid Eskeland Schütz.
Universitetet i Stavanger blir partner i kunnskapsalliansen Energiomstilling VEST og styrker dermed vestkandsaksens forskning på energiomstilling.
Hvordan er vind- og bølgeforholdene i områdene regjeringen har åpnet for utbygging av vind? Etienne Cheynet har sammen med kollegaer analysert været for perioden 1992 til 2020 i Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II.
Senteret HyValue skal gjøre en kraftig innsats for å avkarbonisere verden. Universitetet i Bergen spiller en viktig rolle i forskningsenteret.