Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Er du på jakt etter realfaglig påfyll eller godt lese- og lyttestoff til juleferien? Kanskje du trenger inspirasjon til en familiequiz? Vi har samlet en rekke artikler, podkaster og videoer fra det siste året som vekker nysgjerrigheten og gjør romjulen mer kunnskapsrik.
Ladestasjonar til sjøs skal gi betre utnytting av fornybar energi i offshore-industri.
Den nye avtalen har totalt 23 mål for biomangfold, deling av ressursene på jorda, og løsninger dette skal gjennomføres på – innen 2030. Vigdis Vandvik er tydelig på at avtalen er langt mer enn bare vern.
Bergen Offshore Wind Centre (BOW) har lagt ut et gratis introduksjonskurs i havvind på nett. Å tilby en slik lavterskel innføring i et fagfelt, er nytt i UiB-sammenheng. Behovet for havvindkompetanse er stort, ifølge næringslivet.
Plastnettverket ved UiB og Norsk Selskap for Farmakologi og Toksikologi (NSFT) samlet nylig sentrale forskere fra ulike disipliner og institusjoner til et felles blikk på hvordan plast påvirker både miljø og helse.
UiB-laget Ἄλγος skal neste år konkurrere i verdensfinalen i Egypt.
Tidligere i år ble Fiamma Straneo utnevnt til æresdoktor ved UiB for hennes utstrakte og verdensledende forskning og formidling om havets rolle i klimaendringene. Nå kan du ble bedre kjent med Straneo sin forskning i tidsskriftet Naturen.
Kjemisk institutt mottar i år HMS-prisen til Mat.Nat. for sitt målrettete arbeid med avfallshåndtering og lagring av kjemikalier.