Klinisk institutt 2

Nyhetsarkiv for Klinisk institutt 2

Med støtte fra Trond Mohn stiftelse får forskere i Bergen nå mulighet til å utvikle nye metoder for behandling av kroniske og akutte sår, beinskader og psykose gjennom bruk av stamceller. I dag åpnet offisielt det nye senteret for regenerativ medisin.
Fordøyelsesenzymer som produseres i bukspyttkjertelen, kan påvirke produksjonen av insulin negativt. I en ny artikkel viser forskere fra Bergen og Boston at sammenklumping av et enzym kan føre til diabetes.
Kvinner har andre bivirkninger av blodtrykksmedisiner enn menn. Skal kvinner og menn med høyt blodtrykk ha samme dose av medisinen? Seniorforsker Helga Midtbø foredrar på ESC: Cardiovascular Pharmacotherapy in Women, 17-18 februar 2022
Irriterer du deg over de ekstra kosekiloene du la på deg i jula, eller har du som nyttårsforsett å legge om til en ny og sunn livsstil? To av våre ernæringseksperter har noen gode råd til deg.