- E-postlars.torjussen@uib.no
- Telefon+47 55 58 39 11
- BesøksadresseChristies gate 135015 Bergen
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
Utvalgte publikasjoner:
(2022) Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas H. (red.). Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 (ISBN 9788245038033)
(2021) Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line (red.). Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 (ISBN 9788245035476)
(2020) Torjussen, Lars Petter Storm;Ulvik, Marit; Eide, Helene Marie Kjærgård; Eide, Liv; Helleve, Ingrid; Jensen, Vigdis Stokker; Ludvigsen, Kristine; Roness, Dag;. Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. Professional Development in Education
(2019) Torjussen, Lars Petter Storm; Berdinesen, Hein. Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S (ISBN 9788282654890)
(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. Oppdragelse til vitenskap - Heidegger, theoria og nasjonalsosialismen. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890
(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. Arendt og Heidegger: Konflikten mellom vita activa - vita contemplativa og foreningen av visdom og veltalenhet i den høyere utdanning. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890
(2019) Torjussen, Lars Petter Storm. The Rhetorical Education of Isocrates and the Exemplary in Teaching: Overcoming the “Learnification of Education”. Nordic Journal of Educational History ;Volum 6.(2) s. 3-21
(2018) Torjussen, Lars Petter Storm. Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus. Bergen: Universitetet i Bergen [Doktoravhandling] 358 s.
(2013) Torjussen, Lars Petter Storm; Berdinesen, Hein. Cassirer og Heidegger i Davos. Dreyer Forlag A/S. 461 sider. ISBN: 978-82-8265-071-7.
(2011) Torjussen, Lars Petter Storm. Danning, dialektikk, dialog - Skjervheims og Hellesnes´ pedagogiske danningsfilosofi. Kapittel 4, sider 143-162. I:Steinsholt, Kjetil; Dobson, Stephen. 2011. Dannelse : Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap. Tapir Akademisk Forlag. 405 sider. ISBN: 978-82-519-2554-9.
(2011) Torjussen, Lars Petter Storm. Eco-Phenomenology and the Interiorization of Man – Using Merleau-Ponty and Nietzsche to Release the “Psyche” from the Human Skull. Analecta Husserliana :The Yearbook of Phenomenological Research. 108: 429-443. doi: 10.1007/978-94-007-0624-8_31
(2009) Torjussen, Lars Petter Storm. Is Nietzsche a phenomenologist? Analecta Husserliana :The Yearbook of Phenomenological Research.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2018. En unødvendig debatt. Morgenbladet 08.08.2018.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2018. Hva vi er for når vi er imot foretaksmodellen. Morgenbladet 27.06.2018.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2015. Gymnasifiseringen av høyere utdanning. Minerva (nettutgaven).
Torjussen, Lars Petter Storm. 2015. Bastardkunnskap. Minerva (nettutgaven).
Torjussen, Lars Petter Storm. 2013. Anmeldelse. Danningens filosofihistorie. Minervanett.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2011. Postmoderne individualisme II. Morgenbladet.
Torjussen, Lars Petter Storm. 2011. Herredømme fra Homer til Hollywood. Morgenbladet.
Hide, Øystein og Torjussen, Lars Petter Storm. 2006. Verden i krig. Oslo: NRK Aktivum
Torjussen, Lars Petter Storm. 2006. Metafor og kroppslighet hos Nietzsche. Replikk 2006.
- (2022). Examen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universitetet. Norsk Filosofisk tidsskrift. 42-53.
- (2022). Du kan, du skal – skolevegring, digitalisering og selvets tretthet i den elevsentrerte skolen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 439-447.
- (2020). Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. Professional Development in Education. 15 sider.
- (2019). The Rhetorical Education of Isocrates and the Exemplary in Teaching: Overcoming the “Learnification of Education”. Nordic Journal of Educational History. 3-21.
- (2011). Eco-Phenomenology and the Interiorization of Man – Using Merleau-Ponty and Nietzsche to Release the “Psyche” from the Human Skull. Analecta Husserliana :The Yearbook of Phenomenological Research. 429-443.
- (2009). Is Nietzsche a phenomenologist? Analecta Husserliana :The Yearbook of Phenomenological Research.
- (2008). Oversettelse av "Diskusjonen mellom Ernst Cassirer og Martin Heidegger i Davos". Norsk Filosofisk tidsskrift. 328-340.
- (2023). Dannelse, oppdragelse, læring – hva er lektorens spesifikke oppgave?
- (2022). Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Arven etter Skjervheim: fagkritikk som samfunnskritikk. .
- (2018). Kritikk av Skjervheim som pedagogisk tenker.
- (2018). Hva er en lektor? .
- (2018). Examen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universitetet.
- (2013). Evidensbasert undervisning, positivisme og det instrumentalistiske mistaket - et skjervheimsk perspektiv.
- (2012). Garborg og Nietzsche - Danning og nynorsk skriftkultur.
- (2012). Filosofi som danning.
- (2012). Didaktikk og danning.
- (2022). General pedagogy and its relevance for teacher education.
- (2021). The University as the Union of Wisdom and Eloquence.
- (2019). Amor Mundi (love of the world) in the Antropocene - Arendt and the question of sustainable education.
- (2018). Konflikten mellom filosofi (vita contemplativa) og retorikk (vita activa): historisk bakgrunn og institusjonalisering i den høyere utdanning.
- (2018). Hvordan skal man forstå forholdet mellom pedagogikk og universitetsdidaktikk?
- (2018). Eksemplarisk undervisning i Isokrates' retoriske utdanning.
- (2013). Veien til Humboldt.
- (2009). Eco-phenomenology and the interiorization of man - using Merleau-Ponty and Nietzsche to release the "psyche" from the human skull.
- (2008). Is Nietzsche a phenomenologist? Towards a nietzschean phenomenology of the body.
- (2020). Technology as Demonology.
- (2021). Velskrevet essaysamling med noen gullkorn, men kjapt lest og kjapt glemt - bokanmeldelse av boken Politisering og pedagogisk motstand av Lars Løvlie. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
- (2021). Interessant og tankevekkende om nysgjerrighetens kår i dagens samfunn. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
- (2020). Bokanmeldelse: Nils Gilje: Hermeneutikk som metode – ein historisk introduksjon. Norsk Filosofisk tidsskrift. 269-272.
- (2013). Anmeldelse. Danningens filosofihistorie. Minervanett.
- (2022). Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget.
- (2021). Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget.
- (2019). Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S.
- (2013). Cassirer og Heidegger i Davos. Dreyer Forlag A/S.
- (2008). Finnes det objektive normer? Metaetikk og naturrett.
- (2005). Den dionysiske latter - Eller en studie av hvordan Nietzsche tar i bruk humor, latter og lek i sitt forsøk på å filosofere med hammeren.
- (2006). Metafor og kroppslighet hos Nietzsche. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora.
- (2022). Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
- (2022). Er vi alle universitetspedagoger nå? . Khrono.
- (2022). Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning.
- (2020). Skolen bør heller oppdra de unge enn å lære dem livsmestring. Morgenbladet.
- (2019). Fra hytta i Todtnauberg til Endchan. Morgenbladet.
- (2018). Hva vi er for når vi er imot foretaksmodellen. Morgenbladet.
- (2018). En unødvendig debatt. Morgenbladet.
- (2015). Gymnasifiseringen av høyere utdanning. Minerva (nettutgaven).
- (2015). Bastardkunnskap. Minerva (nettutgaven).
- (2011). Postmoderne individualisme II. Morgenbladet.
- (2011). Herredømme fra Homer til Hollywood. Morgenbladet.
- (2018). Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus.
- (2018). Foreningen av visdom og veltalenhet – utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault. Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus.
- (2022). Lektor Lomsdalen intervjuer: om grunnspørsmål i pedagogikken.
- (2022). Mot en skjervheimsk pedagogikk? Om "Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi" (1965) og "Den meta-vitskaplege problematikken med omsyn til pedagogikken" (1969). 15 sider.
- (2022). Ecopedagogy in the Anthropocene: A Defence of the Classical Paideia. 15 sider.
- (2022). Den krunglete vegen: Arven etter Hans Skjervheim.
- (2022). Amor Mundi (Love of the World) in the Anthropocene: Arendt and the Question of Sustainable Education. 14 sider.
- (2021). Innledning.
- (2021). Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i pedagogikken? .
- (2021). Hvor går pedagogikkens grenser? - om forholdet mellom pedagogikk og politikk.
- (2021). Hva er bærekraftig utdanning? Grønne dyder og karakterdanning i den antropocene tidsalder . 26 sider.
- (2021). Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper . 30 sider.
- (2019). Oppdragelse til vitenskap - Heidegger, theoria og nasjonalsosialismen. 30 sider.
- (2019). Arendt og Heidegger: Konflikten mellom vita activa - vita contemplativa og foreningen av visdom og veltalenhet i den høyere utdanning. 24 sider.
- (2013). Innledning. 15 sider.
- (2011). Danning, dialektikk, dialog - Skjervheims og Hellesnes´ pedagogiske danningsfilosofi. 20 sider.
- (2013). Utidsmessige betraktninger.
- (2011). Opplysningens dialektikk.
- (2010). Verden i krig.
- (2019). Svarte hefter - oversettelse i utdrag (Martin Heidegger).
- (2019). Det tyske universitets selvhevdelse - Heideggers tale i anledning overtagelsen av rektoratet ved universitetet i Freiburg i 1933.
- (2019). Bekjennelse til Hitler og den nasjonalsosialistiske stat (Martin Heidegger).
- (2019). "Bare en gud kan redde oss nå" - Martin Heidegger i intervju med Der Spiegel.
- (2013). Kultur som bro fra individ til individ eller hard skjebne? Cassirer i konfrontasjon med Heidegger.
- (2013). Diskusjonen mellom Ernst Cassirer og Martin Heidegger i Davos.
- (2013). Cassirers mytefilosofi - en utvidelse av den kritiske filosofiens sfære.
- (2019). Innledning. 11-21.
- (2009). Livets logos. Intervju med Anna-Teresa Tymieniecka. Norsk Filosofisk tidsskrift. 58-64.
- (2009). An interview with Anna-Teresa Tymieniecka. Phenomenological Inquiry.
Foreningen av visdom og veltalenhet: utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault (Phd-prosjekt)