Det psykologiske fakultet

Safety culture and sustainable safety performance in the maritime transportation sector

Om prosjektet:

I perioden 1998-2002 ble den internasjonale norm for sikkerhetsstyring for drift av skip og hindring av forurensning (ISM-koden) implementert. ISM-koden ble utviklet som et resultat av en serie alvorlige ulykker i den maritime sektoren på slutten av 80-tallet. Gjennom en internasjonal standard for sikkerhetsstyring var intensjonen å fremme maritime sikkerhetskulturer og oppnå en sikker drift av skip og et sikkert arbeidsmiljø. Imidlertid viser både nasjonal og internasjonal statistikk at intensjonene på langt nær er innfridd. Når det gjelder navigasjonsulykker ser vi en økende trend, og hyppigheten av disse har ikke vært lavere enn den var før implementering av ISM-koden.

Gjennom to delprosjekter skal dette prosjektet bidra til å identifisere individuelle, strukturelle og organisatoriske faktorer som påvirker sikkerhet i den maritime transportsektoren.

Prosjektleder:

Professor Jarle Eid, Institutt for samfunnspsykologi

Mål:

I tillegg til rederiene vil resultatene ha interesse for olje- og gass industrien. Petroleumstilsynet og Sjøfartsdirektoratet vil også ha behov for resultatene i sin rolle som tilsynsmyndighet og faginstans. I tillegg vil den kunnskap som avdekkes i delprosjekt B bli forsøkt overført til andre transportsektorer, slik som luftfart. Prosjektet vil bidra til å styrke og videreutvikle kompetanse- og forskningsnettverk innenfor maritim sikkerhet, utvikle fremtidige forskningsledere og publisere fagfellevurdert forskning av høy kvalitet.

Underprosjekt:

Delprosjekt A: Sikkerhetsstyring i den maritime transportsektoren.

Formålet med prosjektets Del A er å undersøke hvorfor sikkerhetsstyring i den maritime sektoren tilsynelatende har hatt begrenset effekt. Aktivitetene i prosjektet vil bli gjennomført i tre delstudier (1) en studie av medvirkende årsaker til navigasjonsulykker (2) en studie av sikkerhetsledelse om bord i fartøy (3) en studie av sikkerhetsledelse i rederienes landorganisasjon. Basert på de tre delstudiene skal prosjektet belyse i hvilken grad korrektive og forebyggende aktiviteter samsvarer med årsaksbildet. Hovedmålet er å finne forbedringsområder både i sikkerhetsledelsen om bord i fartøyene og i rederienes landorganisasjon.

Tall fra Petroleumstilsynet viser at det i perioden 2001-2010 er registrert 26 hendelser hvor besøkende fartøy har kollidert med innretninger på den norske sokkelen, og at seks av disse hadde potensiale til å bli alvorlige ulykker. Utvalget for del-studie 1 er basert på disse hendelsene, og studiet vil derfor være rettet inn mot den petro-maritime næringen spesielt.

Delprosjekt B: Fra sikkerhetskultur til sikker atferd – Individuelle og mellommenneskelige faktorer som påvirker sikkerhetsatferd

Fokus på sikker drift og sterke sikkerhetskulturer er ikke tilstrekkelig til å hindre ulykker og andre uønskede hendelser i den maritime sektor. Siden de fleste beregninger viser at rundt 70-80 % av alle ulykker skyldes menneskelig svikt, er hovedformålet med delprosjekt B å undersøke hvilke individuelle og mellommenneskelige faktorer som påvirker sikker atferd om bord, og hvilke faktorer som kan bidra til å øke sikker atferd. Spørsmål som vil bli belyst er blant annet: (1) Kan individuelle forskjeller i for eksempel personlighet føre til økt motivasjon for sikker atferd og dermed redusere uønskede hendelser?; (2) hvor stor del av variasjonen i uønskede hendelser kan spores tilbake til individuelle forskjeller og hvor mye skyldes organisatoriske faktorer (som for eksempel sikkerhetskultur)?; og (3) hvilken innvirkning har gruppefaktorer slik som for eksempel mannskapets felles kunnskap om hverandre på sikker atferd og uønskede hendelser.

Finansiering:

NFR; Transportsikkerhetsprogrammet (TRANSIKK)

Samarbeidspartnere:

Høgskolen Stord/Haugesund, Sjøkrigsskolen, University of Aberdeen (UK), National Defense College (Sweden)

Start- slutt periode:

1. september 2011 – 1. oktober 2015

Dette prosjektet drives av forskningsgruppen:

Operativ psykologi (OPRG), Institutt for samfunnspsykologi