Det psykologiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det psykologiske fakultet

Senter for krisepsykologi markerte seg på Landskonferansen i palliasjon, med to muntlige innlegg og en poster presentasjon. Konferansen fant sted i Grieghallen i Bergen 11. – 13. september og hadde 700 deltagere.
Det var stor interesse for den første utgaven av UiB Innovasjonsfestival, 20. september. Viserektor Gottfried Greve håper arrangementet vil skape en ny giv for innovasjonskulturen ved UiB.
Hva er greien med alle søvntipsene som tar av på Tik Tok? Elisabeth Flo-Groeneboom snakker med Pønsj om hvilke søvnråd som faktisk har noe for seg, hva som er lite virksomt og hva som til og med kan være ødeleggende for søvnen: https://radio.nrk.no/serie/poensj/sesong/202409/MYNN16012524
Senter for krisepsykologi har publisert en artikkel om hvordan COVID-19-pandemien påvirket begravelsesagenter sitt arbeid.
Medlemmer av BRIM har nå fått publisert en omfattende, systematisk oversiktsartikkel. Artikkelen gir en oversikt over og diskuterer de akutte effektene av lys på dagtid på ulike aspekt ved kognisjon og affekt/humør. Artikkelen er publisert i Biological Psychology.
20. september fylles UiB-bygget Nygårdsgaten 5 av nyskapende idéer, forskning, presentasjoner og debatter. Målet er å skape en møteplass, styrke samarbeidet mellom akademia og samfunnet, og vise fram noen av de spennende prosjektene som utvikles på UiB.
Cath Hill er foreleser ved Lancaster University i Storbritannia. I 2017 overlevde hun og sønnen hennes terrorangrepet i Manchester Arena, der 22 personer mistet livet etter en Ariana Grande konsert.
Mer enn 250 migrasjonsforskere fra hele verden er samlet til den 22. nordiske migrasjonsforskningskonferansen (NMR), som finner sted ved Universitetet i Bergen 14.-16. august.
I oktober tilbyr Pandemisenteret et tverrfaglig kurs for studenter om beredskap for helsemessige kriser. Kurset er primært rettet mot PhD-kandidater og masterstudenter og vil ta opp en rekke spennende problemstillinger i samarbeid med noen av de fremste fagpersonene ved UiB.
INSPIRE (Integrert kortvarig palliativ rehabilitering) er et fireårig EU-finansiert forskningsprosjekt som setter søkelys på funksjonsnedsettelse, symptombyrde og omsorgsbehov for pasienter med ikke-kurerbar kreft. Inkludering av pasienter til INSPIRE er nå i gang i Norge, Danmark, England, Frankrike, Italia og Skottland.
Kristin Skjærseth og Natalie Preminger vant prisen "høyest arbeidslivsrelevans" for sin presentasjon av prosjektet om barnepalliasjon på Alreks studentkonferanse 05. juni.
Helse- og omsorgsministeren fikk lynkurs i TVEPS da han besøkte Alrek. Han oppmuntret til å fortsette det gode arbeidet for fremtidens helsetjenester.
Martin Lytje og Atle Dyregrov har publisert en ny artikkel om konsekvensene av dødsfall for unge i videregående skole. Aritkkelen er publisert i tidsskriftet Sage Journals
Sosial berekraft i Vestland er en faglig rapport som undersøker hvordan begrepet sosial bærekraft blir brukt i kommunale plandokument i Vestland fylkeskommune.
Tidlegare ph.d.-stipendiat ved Insitutt for pedagogikk, Juhar Yasin Abamosa har fått ei internasjonal utmerking frå "2023 Emerald and HETL Outstanding Doctoral Research Award" for doktorgradsavhandlinga si "Pathways to Social Inclusion: The Role of Institutions in the Social Inclusion of Refugees into Higher Education in Norway - Policies and Practices in Focus". Rettleiarar ved Institutt for... Les mer
Professor Jeanne C. Watson, Toronto Universitet, er en internasjonalt ledende forsker på emosjonsfokusert terapi og endringsprosesser i psykoterapi.
Tross økt stress og flere psykiske plager, ble det færre røykere under pandemien, viser en ny UiB-studie.

Sider