Graduate School of Clinical and Developmental Psychology

Vitenskapsteori og etisk refleksivitet i klinisk psykologi og utviklingspsykologi

PhD course

Main content

Innhold:
Forskning innen klinisk psykologi og utviklingspsykologi er nært knyttet til ulike former for psykologisk praksis som er etterspurt av samfunnet. Forskningens mål er ofte å forbedre og utvikle fagpsykologisk ekspertise og praksis med utgangspunkt i endringsprosesser hos enkeltindivid og i grupper. Således er dette et forskningsområde som involverer samfunn, menneskesyn og etikk knyttet til ulike former for yrkesutøvelse med sikte på endring og utvikling hos enkeltpersoner. Kurset utforsker det vitenskapsteoretiske grunnlaget, og sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner for klinisk-psykologisk forskning og utviklingspsykologi.

Kurset fokuserer på refleksivitet om forholdet mellom forskningspraksis, samfunn, erkjennelsesteori og etikk:
1) Refleksivitet om kunnskapens samfunnsmessige kontekst, hvordan denne kan bestemme hva vi forsker på, måter vi forsker og hvordan vi forstår vårt forskningsområde.
2) Grunnantakelser om erkjennelse (”epistemologi”), menneskesyn og egenarten til klinisk psykologiske og utviklingspsykologiske fenomen (”ontologi”).
3) De etiske implikasjoner av klinisk-psykologisk og utviklingspsykologisk forskning.

Antall studiepoeng:

Målsettinger:
Kandidaten skal få økt ferdighet i å reflektere rundt forholdet mellom vitenskapelig kunnskap og anvendt praksiskunnskap. Siktemålet er at kandidatene skal bedre bli i stand til å drøfte overordnede teoretiske problemstillinger og implikasjoner i sin pågående forskningspraksis. Slike spørsmål vil kunne være sentrale både der kandidatene gir presentasjoner av det teoretiske rasjonale for sin forskning i artikler, i debatter i fagtidsskrift og på konferanser og ikke minst - ved formidling av og debatt om forskningsspørsmål i media. Kandidatene skal bli i stand til økt refleksjon rundt hvordan samfunnsmessig kontekst påvirker dannelsen av sentrale begrep, forståelsesmåter og metodologiske preferanser som ligger til grunn for forskningen.

Læringsmål:
Kandidatene skal bli i stand til å drøfte og belyse følgende spørsmål:

1) Kunnskapens samfunnsmessige kontekst.
Hvordan vil den samfunnsmessige kontekst være med på å bestemme:
Hva som blir gjenstand for forskning?
Hva vi regner som god forskningspraksis?
Hvordan vi forstår egenarten av de fenomen vi studerer?

2) Grunnantakelser om erkjennelse (”epistemologi”), menneskesyn og om egenarten til klinisk psykologiske og utviklingspsykologiske fenomen (”ontologi”).
Hvordan vil fagpsykologisk praksis være med på å generere ”taus kunnskap”?
Hva er forholdet mellom denne ”tause” kunnskapen på den ene side og eksplisitt teori og hypotesetestende vitenskap på den andre?
Hvordan vil fagpsykologisk praksis, vitenskap og menneskesyn virke inn på hverandre?

Hvordan vil denne forskningen få implikasjoner for samhandlingen mellom psykologiske yrkesutøvere og dem de yter hjelp til?
Hvordan vil den kunne påvirke holdninger og syn på ulike grupper av mennesker på et samfunnsmessig plan?

Nødvendige forkunnskaper
Kandidatene må ha forkunnskaper tilsvarende det som er gitt gjennom profesjonsstudiets kurs i vitenskapsteori.

Anbefalte forkunnskaper
Profesjonsstudium i psykologi eller annen utdanning i klinisk psykologi samt å oppfylle kravene til opptak til Ph.D.- programmet.

Beskrivelse av læringsmateriale og media
Forelesningsdelen av seminaret vil anvende Power Point presentasjoner, og det vil bli delt ut hand-outs. En liste med pensumlitteratur vil være tilgjengelig ved påmelding til kurset.

Undervisningssemester
Vår 2010

Norsk

Læringsmetoder
Forelesning og klasseromsdiskusjon, i tillegg til kandidatfremleggelser av eget essay.

30 dager før kursstart.

Obligatoriske aktiviteter
Studenten vil i tilknytning til kurset skrive et kort essay (om lag ti sider med halvannen linjeavstand) hvor de skal redegjøre for vitenskapsteoretiske spørsmål av relevans for eget prosjekt. Kurset tenkes fordelt over to hele dager hvor studentene mellom de to samlingene får anledning til å forberede en presentasjon av egen vitenskapsteoretisk problemstilling som legges fram for gruppen (et kvarters presentasjon per kandidat). Tekstene leveres inn for godkjenning fjorten dager etter presentasjon.

Forelesere
Professor Per-Einar Binder
Førsteamanuensis Helge Holgersen

5. mars
- Deltakerene introduserer kort seg selv og sitt prosjekt (uformelt)
- Forelesning med dialog og drøfting:

Fremleggelse av essays med drøfting

Evaluering
Det blir gjennomført en skriftlig evaluering av kurset.

Vurdering
Deltakelse i seminar, essay og fremleggelse vurderes som godkjent/ikke-godkjent.

Kurskoordinatorer
Per-Einar Binder, Dr. psychol., Professor: per.binder@psykp.uib.no
Helge Holgersen, Ph. D., Førsteamanuensis: helge.holgersen@rbup.uib.no

Administrativ kontaktperson