Institutt for sammenliknende politikk
Praksis

De viktigste studiepoengene du kan ta

Helle Karina Johansen tar en bachelorgrad i sammenliknende politikk. Våren 2017 er hun praksisstudent hos Ungt Entreprenørskap.

Helle Karina Johansen i praksis i Ungt Entreprenørskap
På spørsmål om hun vil anbefale praksis til andre studenter er Helle Karina Johansen sikker i sin sak. - Ja! Jeg vil nesten gå så langt som å si at dette er de viktigste studiepoengene du kan ta.
Helle Karina Johansen

Hvorfor valgte du å søke på praksisfaget?
Jeg valgte å søke praksisfaget fordi jeg tenkte det var best bruk av frie studiepoeng. Å få arbeidserfaring i studietiden er en god forberedelse til arbeidslivet, fordi jeg får erfaring, attest, og «noe å putte på CVen», samtidig som jeg får snust litt på arbeidsmarkedet og gjort meg noen erfaringer om hva jeg kan brukes til etter endt studie.

Fortell om praksisplassen din
Jeg er i praksis hos Ungt Entreprenørskap (UE) som er en organisasjon som tilbyr skoler forskjellige program for å utvikle kompetansen til elever og studenter innen entreprenørskap og innovasjon.

I Hordaland har UE tre ansatte som jobber med forskjellige trinn på skolene, og jeg har fått arbeide tett på alle tre.

Hvilke arbeidsoppgaver har du?
Jeg har veldig varierte arbeidsoppgaver, og det synes jeg har vært veldig fint! Jeg har delvis jobbet med informasjon og kommunikasjon, samt organisering og gjennomføring av en fylkesmesse UE har arrangert. Jeg har også vært med på andre arrangementer rundt i fylket, blant annet har jeg vært dommer på flere kommunekåringer i SMARTere energi.

Jeg har også jobbet med praksisrapporten, og i den forbindelse så smått fått prøvd meg på litt forskning, noe jeg synes er veldig spennende.

Hvordan ser en normal arbeidsdag ut?
Det er nesten litt vanskelig å svare på. De har vært veldig ulike. Noen dager har jeg vært på kontoret og sendt mailer, tatt telefoner og fulgt opp kommunikasjonsarbeidet, mens andre dager har jeg vært på farten rundt i fylket.

Det er veldig varierte dager, med masse gøy!

Hva er det mest utfordrende med å være i praksis?
Kanskje har det vært mest utfordrende å ta ti studiepoeng ved siden av. Det er lett å glemme, eller underprioritere skolen når man «bare» tar ti poeng ved siden av.

Hva er det beste med å være i praksis?
Det har vært veldig gøy å kommet seg ut av forelesningen og lesesalene, og inn i virkeligheten.

Det å merke at noe av den kunnskapen man har tilegnet seg gjennom studiene er nyttig og kan brukes synes jeg har vært bra.

Arbeidet med fylkesmessen og å få være en liten del av et så stort arrangement og se hvordan dette ble gjennomført så problemfritt var også veldig gøy.

Vil du anbefale praksis til andre studenter?
Ja! Jeg vil nesten gå så langt som å si at dette er de viktigste studiepoengene du kan ta. Erfaringen fra praksis og kanskje noe nettverksbygging, og i alle fall påfyll på CV er utrolig viktig i dagens arbeidsmarked. Også er det deilig med et avbrekk fra studiehverdagen.