Institutt for sammenliknende politikk
STEIN ROKKAN

Skriver biografi om Stein Rokkan

Professor Stein Kuhnle og NSD-direktør Bjørn Henrichsen er initiativtakere til biografien om SAMPOL-grunnlegger Stein Rokkan. Biografien føres i pennen av forfatter Arild Stubhaug.

Bergens Tidende melder lørdag 29. november at forfatter Arild Stubhaug er i gang med å skrive biografien om Stein Rokkan. Rokkan var grunnlegger av faget sammenlignende politikk i Bergen, og en av de aller største norske samfunnsvitere gjennom tidene. Sentralt i utredningen om samfunnsfagenes utbygging i Bergen sto Stein Rokkan. Han var den gang forskningsleder ved Chr. Michelsens Institutt, og ble i 1966 utnevnt til professor i sosiologi ved Universitetet i Bergen, med særlig ansvar for å bygge ut faget sammenliknende politikk.

Stubhaug har tidligere blant annet skrevet biografien om Nils Henrik Abel. Professor i sammenliknede politikk Stein Kuhnle og direktør ved Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD) Bjørn Henrichsen er initiativtakere til biografien. Bokskrivingen er planlagt ferdig om tre år.

Les hele saken her. (Kun BT-abonnenter)

Les mer om Stein Rokkan her.