Institutt for sammenliknende politikk
Forskingsbevilgning

Tildeling til Bergen-Berkeley-samarbeid

Peder Sæther-støtte til nyetablert samarbeid mellom Bergen og Berkeley om forskning på politiske parti i utviklingsland.

Lise Rakner
CMI

Lise Rakner ved Institutt for Sammenliknende Politikk og Leo Arriola ved Department of Political Science UC Berkeley, ble denne uken tildelt The Peder Sæther Center for Advanced Study Grant for 2015-2016.

Denne tildelingen markerer opprettelsen av forskningsprogrammet The Bergen-Berkeley research program on political parties in the developing world. Forskningsprogrammet, og søknaden til Peder Sæther-senteret har utgangspunkt i et forskningssamarbeid mellom Professor Lise Rakner (Bergen) og Leo Arriola (Berkeley), begge forskere med internasjonal kompetanse omkring partiutvikling, demokrati og økonomiske reformer i Afrika.

Tre hovedformål
Det nyetablerte forskningsprogrammet, som bevilgningen fra Peder Sæther senteret gir finansiering til, har tre hovedformål. Forskningsprogrammet ønsker å utfordre konkurrerende teorier om partibygging i nye demokrati gjennom en kombinasjon av kvalitative studier av partiorganisajoner i kombinasjon med surveyanalyser på politikernivå (elitenivå).

Den andre målsetningen er å videreutvikle de to institusjonenens undervisning i kvalitative, kvantitative og eksperimentelle metoder for PhD- og masterstudenter som jobber med problemstillinger rettet mot det globale sør.

Den tredje målsetningen er å presentere funn fra pilotstudien, samt bringe sammen internasjonale forskere ved Berkeley’s Center on the Politics of Development (CPD). Denne konferansen vil bidra til å videreutvikle forskningsnettverket for Bergen-Berkeley-programmet for politiske parti i utviklingsland.