Institutt for geovitenskap

Fokus på forskning og forskningssamarbeid

GEO inviterer hvert år representanter for samarbeidspartnere i industrien til seminar med forskning i sentrum

Geo Partnere ser på Poster
Postere fra instituttets forskergrupper
Eva Bjørseth

Geopartner seminaret er rettet mot spesielt inviterte eksterne samarbeidspartnere i industrien og andre relevante institusjoner. Industri og akademia har felles interesser knyttet til utvikling og kvalitet på mange forskningsfelt, og i å dyrke frem forskningtalenter som kan drive forskningen videre.

På årets vellykkede seminar presenterte unge forskertalenter sin forskning og  resultater. Instituttet presenterte sin virkomhet og prosjekter i foredrag og en egen postersesjon med postere fra alle instituttets forskergrupper.

Dekan ved Det matamarisk naturvitenskapelige fakultet, Helge K. Dahle orienterte om fakultetets strategiske mål innen energi, polar og marin forskning, og lokalt samarbeid og satsinger rundt dette.

Noen utvalgte representanter for selskapene informerte om sine erfaringer og ambisjoner knyttet til forskningssamarbeidet med akademia.

De nyeste infrastruktur-tildelingene ved instituttet ble presentert: The Norwegian Marine Robotic Facility - ROV (Rolf Birger Pedersen), og Earth Surface Sedimantary Laboratory - Earthe Lab (Jostein Bakke).

Under energi-delen av seminaret - fornybar energi - presenterte Atle Rotevatn sin forskning på geotermi, under tittelen: "Mount Løvstakken - future geothermal heat source for Bergen?"

Instituttleder Gunn Mangerud sier følgende om formålet, verdien og viktigheten av årets seminar:

- Dette årlige møte er en viktig møteplass mellom instituttets forskere og mange av våre samarbeidspartnere både fra instituttsektor og industri. Dialogen er viktig og de uformelle samtalene er viktig. Samtidig er dette en flott anledning for oss til  å formidle kvaliteten og bredden i den forskningen som gjøres ved instituttet, og ikke minst at også flere av våre unge forskere får anledning til å presentere sine spennende forskningsprosjekt. I år omfattet dette tema som spente fra vulkanisme i det norske dyphavet, paleoklimatisk forskning, alderen på de norske fjell til avsetningsmiljøet i Barentshavområdet for ca. 210 millioner år siden. Større spennvidde og mer spennende kan det neppe bli, avslutter Mangerud.