Det juridiske fakultet
RETTSPROSESS

Ønsker mer aktive saksforberedende rettsmøter

Saksforberedende rettsmøter har et stort uutnyttet potensial som vi bør ta i bruk. Det mener Professor Anna Nylund ved Det juridiske fakultet, som nylig publisert en artikkel om emnet i det anerkjente tidsskriftet International Journal of Procedural Law.

Anna Nylund
Professor Anna Nylund mener saksforberedende rettsmøter har et stort uutnyttet potensial.
Colourbox/DNVA.

Professor Anna Nylund ved Det juridiske fakultet har nylig publisert artikkelen Introduction: Perspectives on Orality in Civil Proceedings, i siste nummer av International Journal of Procedural Law. Dette er et av de fremste tidsskriftene for sivilprosess internasjonalt. Alle artiklene i den siste utgaven er basert på ulike innlegg under et seminar om muntlighet i domstolene, som ble arrangert av Forskergruppe for sivilprosess i desember 2021.

Vi har intervjuet Nylund om tematikken, som hennes introduksjonsartikkel tar opp.

Hva er bakgrunnen for artikkelen?

Den saksforberedende fasen i en rettssak har fått mer oppmerksomhet den seneste tiden både i Norge og i andre europeiske land. Diskusjonene om saksforberedelsen er ofte knyttet til målene med fasen, først og fremst avklaring av omtvistede rettslige og faktiske spørsmål og å prøve å få til et forlik.

Likevel er det lite forskning på hvordan retten bør legge opp saksforberedelsen og hvilke virkemiddel den kan og bør bruke for å oppnå målene. Koblingen mellom saksforberedelsens ulike funksjoner er heller ikke tydelig uttalt, verken i norsk eller utenlandsk litteratur.

Hvilke hovedutfordringer tar artikkelen opp?

Jeg diskuterer hvordan saksforberedende rettsmøter kan brukes til å både oppnå formålene med saksforberedelsen og å fremme idealene om en rettferdig, forsvarlig og tillitsskapende prosess.

Herunder analyserer jeg hvordan rettsmøtet kan være en arena der partene selv, ikke bare deres advokater, kan delta aktivt og hvordan partene kan få en bedre og bredere forståelse av tvisten og dens konsekvenser, og derfor også være i stand til å ta veloverveide avgjørelser.

Hva er konklusjonen i artikkelen?

Den viktigste konklusjonen er at saksforberedende rettsmøter har et stort uutnyttet potensial som vi bør ta i bruk.

Se også intervju med professor Magne Standberg, som også har publisert en artikkel i samme nummer av International Journal of Procedural Law.