Institutt for sammenliknende politikk
Fernand Braudel stipend

Kreativitet og nettverksbygging i Firenze på Fernand Braudel-stipendet

Stipendet åpner dører både på et personlig og et akademisk plan, sier Adriana, som for tiden befinner seg på et kontor med utsikt over det toskanske landskapet i Badia Fiesolana.

Portrett av Adriana ved EUI
Adriana rapporterer om sol og optimale temperaturer fra The European University Institute i Firenze
Adriana Bunea

Adriana dro til Firenze i september sammen med mannen Raimondas Ibenskas, som også er professor ved Sampol og deres 10-måneder gamle sønn Sebastian. Fernand Braudel-stipendet, som Adriana mottok fra the Department of Political and Social Sciences ved The European University Institute (EUI), er av tre måneders varighet – noe som betyr at Adriana og familien blir i Firenze til midten av desember.

Å konsolidere internasjonale nettverk

- Det var flere grunner til at jeg bestemte meg for å søke på Braudel-stipendet, sier Adriana. For det første er EUI kjent for å ha et utmerket akademisk miljø. Dette gir rom for å bygge og utvide internasjonale nettverk, og også muligheten for å diskutere tema som er relevante for ERC-prosjektet mitt CONSULTATIONEFFECTS sammen med andre forskere. Jeg visste fra før av hvor givende det akademiske og sosiale miljøet ved EUI ville være ettersom jeg også var her på et Max Weber-stipend i 2013/14, i starten av min akademiske karriere.

For det andre ønsket jeg muligheten til å benytte meg av EUIs bibliotek, som eksempelvis gir tilgang til nettressurser som Factiva databasen, med nyhetssaker og politiske rapporter fra hele verden.

For det tredje – på det personlige planet – synes jeg at variasjonen i arbeidsmiljøet stimulerer kreativiteten og bidrar til å fremme nyskapende ideer. Noe som kommer godt med når en leder et ERC-prosjekt. Å se ut over åsene i Toscana fra kontorvinduet er ikke feil i så henseende.

Sist, men ikke minst bidrar stipendet til å konsolidere båndet UiB og Sampol har med EUI, forklarer Adriana. Tre av professorene som i dag er ansatt ved Sampol har for eksempel tatt doktorgraden der. Våren 2020 var Georg Picot ved EUI på Fernand Braudel-stipendet, og EUI lyser også ut Stein Rokkan Chair – et professorat i sammenlignende politikk, finansiert av Forskningsrådet.

Å være en del av miljøet

Det er ønskelig at de som mottar stipendet også tar del i det som foregår ved instituttet. Adriana forteller hvordan hun tenker å tilbringe dagene.

- Jeg vil bruke tiden til å ferdigstille to artikler som er del av ERC-prosjektet mitt, til å delta på relevante instituttseminarer og til å gå på sosiale sammenkomster organisert av den nylig opprettede Transnational School of Governance.

En anledning til å savne kollegaer

- I løpet av min akademiske karriere har jeg vært så heldig å få tildelt stipender som Marie Curie, Max Weber og Fulbright-Schuman, sier Adriana. Stipendene ga meg muligheten til å jobbe ved anerkjente universiteter i Europa og USA, tid til å fokusere på publisering og forskning og en anledning til å utvikle det akademiske nettverket mitt.

- Jeg er trygg på at Fernand Braudel-stipendet vil gi det samme gode utbyttet som mine tidligere stipender – faktisk har det allerede gjort det. Denne typen stipender åpner dørene til nye akademiske miljøer, gir mulighet til å bli kjent med nye mennesker og forskningsideer og bidrar dermed også til å utvikle en komparativ forståelse av hvordan ulike akademiske institusjoner og miljøer opererer. Og nesten alltid gir de også muligheten til å begynne å savne kollegaene og å sette fornyet pris på arbeidsplassen som venter der hjemme.