Plastnettverket
Plastdugnad 2020

UiB ryddet fire tonn plast

Universitetet i Bergen og samarbeidspartnere ryddet fire tonn plast under årets plastdugnad. Til sammenligning veide plasten i magen til Plasthvalen 1,5 kilo.

Plastdugnad ved UiB

Se video: På Strandryddedagen 19. september 2020, ryddet UiB og samarbeidspartnere 1,2 tonn plast på noen timer i havgapet utenfor Hellesøy.
Produsent:
Nyland Film

Det er lett å føle seg motløs når man hører om omfanget av plastproblemet. Men alt nytter. I magen til «Plasthvalen» som strandet utenfor Sotra i 2017 fant UiB-forskerne 1,5 kilo plast. Så lite skal til for å drepe en hval.

- Det betyr at det ikke er mye rydding som skal til for å utgjøre en stor forskjell for det marine livet, sier miljøkoordinator ved UiB, Helene Wiken, og student og bærekraftpilot Mari Froastad, som har stått i spissen for UiB sin plastdugnad denne høsten.

- Den viktigste innsatsen for å unngå plastforsøpling er likevel å være bevisst på eget forbruk og å forhindre at plast havner i naturen i utgangspunktet, legger de til.

Årets plastdugnad

Plastproblemet har fått mye oppmerksomhet etter at en syk hval måtte avlives utenfor Sotra i januar 2017. Den skulle bli kjent som Plasthvalen, etter at UiB-forskere åpnet magen til hvalen og fant ut at den var full av plast; noe som hindret dyret i å ta opp næring. Nyheten gikk verden rundt og skapte stort engasjement i befolkningen.

Denne høsten tok Universitetet i Bergen initiativ til en stor dugnad rundt problematikken. Gjennom en rekke arrangementer i september ryddet UiB og samarbeidspartnere rundt fire tonn plast og annet marint avfall fra kysten, i bybildet - og under havoverflaten. Dette ble blant annet gjort gjennom:

• En større ryddeaksjon ved Hellesøy på Strandryddedagen 2020, der det ble ryddet 1,2 tonn plast på bare et par timer.
  • Studentenes undervannklubb SUB-BSI fjernet i samarbeid med Bergen Dykkeklubb og Bergen Havn 1,5 tonn plast og annet marint avfall under et kveldsdykk langs Vågen i Bergen sentrum.
  • UiB oppfordret til lokal plastrydding og plasserte en plastkontainer ved Studentsenteret. Her ble det samlet rundt 600 kilo plast.
  • Flere mindre ryddeaksjoner.

- Det har vært imponerende å se engasjementet blant studenter, ansatte, alumner og samarbeidspartnere, sier Helene Wiken og Mari Froastad.

Øyeåpner

Wiken og Froastad sitter igjen med sterke inntrykk etter ryddeaksjonen på flere små øyer utenfor Hellesøy 19. september.

- Vi kunne knapt gå en meter uten at vi oppdaget store mengder plast. Selv om vi bare fikk ryddet en brøkdel av søppelet i området, er vi veldig fornøyde med å ha fått fjernet 1,2 tonn plast på et par-tre timer. Det å være med på en slik aksjon er en skikkelig øyeåpner, sier de to.

I tillegg til samarbeidspartnerne, som inkluderer en gruppe realfagstudenter ved UiB, var studentorganisasjonene Spire, World Saving Hustle og Naturvernstudentene med på ryddeaksjonen, som grunnet smittevernhensyn etter koronautbruddet, var nedskalert til to grupper på 20 inviterte deltakere.

Wiken retter en spesiell takk til In the same boat og Bergen og omland friluftsråd (BOF) for godt samarbeid og arbeidsledelse på opprydningsstedet denne dagen.

Vil fortsette samarbeidet

Miljøkoordinatoren ved UiB ser frem til å fortsette plast-samarbeidet med både eksisterende og nye partnere, blant annet gjennom #plastsmart-nettverket, der UiB nylig har blitt medlem.

Allerede nå er planleggingen av nye initiativ i samarbeid med Naturvernforbundet Hordaland og Sammen i gang. Wiken og Froastad håper også at UiB kan ta med enda flere studenter på ryddeaksjoner med In the same boat og BOF på et senere tidspunkt.

Marin forskning

Den viktigste delen av UiBs bidrag til å løse marine utfordringer, er likevel å bidra til kunnskap til samfunnet gjennom forskning, utdanning og innovasjon. Marin forskning er ett av tre strategiske satsingsområder ved Universitetet i Bergen.

Et tverrfaglig nettverk av plastforskere bygges nå opp ved UiB, hvor studenter, stipendiater og forskere studerer alt fra juridiske til helsemessige utfordringer rundt plastproblemet. Som del av rollen som bærekraftpilot ved UiB, er også Mari Froastad involvert i utviklingen av dette nettverket.