Home
News

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
U-Multirank

10 toppkarakterer i internasjonal rangering

UiB får toppkarakteren A i 10 kategorier i årets utgave av U-Multirank, som sammenligner høyere utdanningsinstitusjoner. Det er to flere enn foregående år. Spesielt gjør UiB det bra i kategorien internasjonalisering.

museplass
Med 10 toppkarakterer utmerker UiB seg i årets U-Multirank.
Photo:
UiB

Main content

- Det er svært gledelig at vi stiger til toppkarakter i flere kategorier enn vi gjorde sist. Spesielt når det er kategorier vi jobber strategisk med. Når det er sagt skal man naturligvis også ta rangeringer med en klype salt, men resultatene er likevel verdifulle og interessante for oss, sier UiB-rektor Dag Rune Olsen.

Internasjonalisering

UiB kommer ut med toppkarakter i hele fire av seks underkategorier når det gjelder internasjonalisering. Disse er studentmobilitet, internasjonal stab, internasjonale sampublikasjoner og internasjonale doktorgrader. Det er tall rektor Olsen er fornøyd med:

- Internasjonaliseringsarbeidet ved UiB er alltid i fokus, det skulle bare mangle når vi er et internasjonalt orientert universitet. Vi jobber med å få økt gjennomslag i våre internasjonale forsknings-, utdannings- og innovasjonsprogrammer. Når vi kommer godt ut med toppkarakter i fire av seks kategorier for internasjonalisering så kan det selvfølgelig ses som en god indikator på at vi lykkes med dette, sier han.

Fem hovedkategorier

Over 1700 universiteter og andre utdanningsinstitusjoner fra 92 land er med i årets U-Multirank, som ble offentliggjort 9. juni.

Institusjonene blir målt på en rekke variabler innen fem hovedkategorier: undervisning, kunnskapsoverføring, forskning, regionalt samarbeid og internasjonalisering. Institusjonene får her karakterer fra A (svært god) til E (svak).

11 norske institusjoner er med i årets U-Multirank. Formålet er ikke å rangere institusjonene opp mot hverandre, men å gjøre det enklere for studenter og andre å sammenligne ulike institusjoner i ulike land, ut fra indikatorer som brukeren selv velger ut.