Knowit satser på vekst og ITØK-samarbeid
Knowit Financial Solutions, en del av det nordiske teknologikonsernet Knowit, opplever sterk vekst og ser mot fremtidens kompetansebehov. Vi har snakket med CEO Rune Ivarsflaten om selskapets organisering, rekrutteringsplaner og hvorfor ITØK-studenter er spesielt interessante for dem.
Main content
Kan du starte med å fortelle litt om deg selv?
– Jeg heter Rune Ivarsflaten, er 48 år og bor med kone og tre jenter på 16, 17 og 22 år. Jeg er utdannet IT-ingeniør fra Høgskolen i Bergen i 1999, og har jobbet i samme selskap siden – et selskap som nå er en del av Knowit. På fritiden liker jeg å se på fotball, spesielt Brann og engelsk fotball.
Knowit er et stort internasjonalt selskap. Hvilke land er dere i, og hva skiller dere fra andre IT-konsulentselskaper?
– Knowit er bygd opp som et nettverksselskap. Konsernet består av ca 90 heleide, frittstående datterselskaper med eget ansvar for økonomi, ressurser og kunder. Vi har kontorer i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Polen og Serbia. Det som skiller oss fra tradisjonelle IT-selskaper er at vi opererer i mindre, selvstendige enheter. Dette gir oss lokalt fokus, gründerånd, personlig eierskap og en flat struktur – verdier vi setter høyt.
Knowit Financial Solutions er organisert i forretningsområdet Products, sammen med 7 søsterselskaper i Knowit. Dette forretningsområdet har fokus på produkter og asset based consulting. Dvs. at vi har eierskap, IP, til produktene våre, og at disse produktene står sentralt i det arbeidet vi utfører for kundene våre.
Hvordan er kontorene organisert i Bergen og Oslo?
– KFS har team i Bergen, Oslo og Stockholm, med totalt ca. 50 ansatte. Bergen er det største kontoret, etterfulgt av Oslo og Stockholm. Vi fordeler ikke arbeidsoppgaver etter lokasjon – teamene jobber tett sammen på tvers av byene. Den lokale tilhørigheten brukes først og fremst til kundekontakt og rekruttering.
Hvilke rekrutteringsbehov ser dere for dere fremover?
– Vi er inne i en vekstfase og planlegger å rekruttere 5–10 ansatte per år, gitt at veksten fortsetter. Sammen med vår viktigste samarbeidspartner, Mambu, har vi nylig landet store kunder som Statens Pensjonskasse, Coop og Innovasjon Norge, hvor vi skal levere fullverdige bankløsninger.
Hva gjør ITØK-programmet spesielt interessant for Knowit?
– ITØK studentene får en kompetanse som møter det største behovet vi har for videre vekst; skjæringpunktet mellom teknologi og økonomi i leveranser av totale bankløsninger og integrasjoner i bankinfrastrukturen. I tillegg til at studenter som tas opp ved denne linjen beviselig har en generell høy kompetanse.
Har dere erfaring med ITØK-kandidater?
– Ja, vi har hatt to ITØK-studenter i internship i 2025. Erfaringene har vært svært positive, og vi ønsker å samarbeide enda tettere med ITØK fremover!
Ønsker dere å fortsette med utplassering (ITØK381) og samarbeidsprosjekter?
– Absolutt. Vi ser stor verdi i både utplassering (ITØK 281) og Eksperter i team (ITØK 381). Disse ordningene gir oss mulighet til å jobbe tett med studentene og bidra til deres utvikling, samtidig som vi får tilgang til relevant og verdifull kompetanse.
Har du noen råd til bachelorstudenter på ITØK?
– Kombiner solid fagkompetanse med forståelse for tverrfaglig samarbeid, prosjektarbeid og kommunikasjon. Ingen kan alt, det utroligste kan løses om man samarbeider godt og spiller hverandre gode. Vær også sosialt aktiv – sosiale ferdigheter er gull verdt i krevende prosjekter og i arbeidslivet generelt.
Og til masterstudentene?
– Tenk på studietiden som en mulighet til å bygge både faglig dybde og praktisk bredde. Det er en stor fordel å kombinere solid kunnskap i eget fagområde med erfaring fra ulike prosjekter, kunder og kontekster. Kanskje noe av det mest verdifulle er å lage konkrete løsninger og se hvordan teori møter praksis, og hvordan forretning og teknologi påvirker hverandre. Bred erfaring gjør deg mer tilpasningsdyktig, og gir deg et fortrinn når du skal inn i store prosjekter etter studiene. Arbeidserfaring fra ulike miljøer viser at du kan lære raskt, samarbeide på tvers og bidra aktivt i komplekse oppgaver.