Utvikling I-III
Skulpturell utvikling i båtform: Når vi går opp mot hovedinngangen til Realfagbygget, får vi en båt rett i mot oss. Den står halvt begravd i bakken, med baugen vendt inn mot hovedinngangen som en veiviser. Båten er en del av John Audun Hauges serie Utvikling I-III, som består av tre skulpturer av båter, plassert et godt stykke fra hverandre.
Main content
Den begravde båten utendørs, Utvikling I, er den mest abstraherte og primitivistiske av de tre. Den mørke fargen og den vertikale orienteringen tar opp i seg rutemønsteret i byggets fasade. Om vi nå går inn i bygget, møter vi båt nummer to i vestibylen. Den står plassert i et stativ på bakken, så vi kan bevege oss rundt den. Båten er noe mindre enn Utvikling I, og tynget ned av en bautastein. Vi ser hele båten her, og den ser mer ut som noe man kunne finne på å fiske ørret i.
Realfagbygget har flere messaninetasjer, og i den øverste av disse finner vi byggets kantine. Det er herfra utsikten er best til Utvikling III, som henger høyt og fritt under taket. Denne båten ligner på en kajakk, den er gul, slank, og den minste av de tre. Vi kan se den også fra etasjen under, men derfra skal man ha gode øyne for å oppdage at den også har en stein oppi skroget. Steinen er mindre enn bautaen i Utvikling II, men fortsatt tyngende. Symbolikken i skulpturenes plassering, sammen med titlene, kan være inspirert av tanken på universitetet som et sted for faglig og personlig vekst, og av realfagenes relasjon til evolusjonsteorien.
John Audun Hauge (1955-) arbeider som skulptør i Bergen. Hauge er svært opptatt av det maritime, og båter er ofte utgangspunktet for skulpturene hans. I den lange rekken av offentlige skulpturer han har laget bør nevnes minnesmerket over tsunamiofrene i 2004 i Paradisbukta på Bygdøy. Han har deltatt på Høstutstillingen seks ganger, og Vestlandsutstillingen fem ganger. Verkene hans er vist på en rekke solo- og gruppeutstillinger, og finnes i de fleste større, offentlige kunstgallerier i Norge.
NORA SØRENSEN VAAGE