Home
  • E-mailSigrun.Asebo@uib.no
  • Phone+47 55 58 32 00+47 416 83 977
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Academic article
  • 2015. ”Fra kvinneutstilling til problematisering av kjønn – og tilbake igjen? Om fire kunstutstillinger laget i forbindelse med det norske stemmerettsjubileet 2013”. Passepartout - Skrifter for kunsthistorie. 97-116.
  • 2014. Travelling Huts and Invading Space Ships: Marianne Heske, Tiril Schrøder, and Norwegian Romantic Landscapes. Romantik: Journal for the Study of Romanticisms. 51-78.
  • 2010. Femininitet, kropp og landskap. Kunst og kultur. 248-259.
Lecture
  • 2019. Lovnader om lykke: Mari Slaattelid og rekonseptualiseringen av maleriet.
  • 2019. Feminisme på dagens kunstscene.
  • 2018. Kvinnebilder hos Munch og Gauguin.
  • 2015. ”Modernitetens kvinnelige kunstnere”.
  • 2015. Nettverk for arbeid med likestilling og mangfold i kunstmuseene.
  • 2015. Marit Victoria Wulff Andreassens kunstnerskap.
  • 2013. Teaching with Gender.
  • 2013. Samtidskunstens forhold til landskapstradisjonen.
  • 2012. ”Landskapsmaleriet i et samtidsperspektiv”.
Popular scientific lecture
  • 2019. Feministisk bokprat: Aslaug Juliussen, Skjæringspunkter.
  • 2013. Innleder og moderator ved "100 år! Kunsten å åpne dører".
  • 2012. "Samtidskunsten og landskapstradisjonen".
  • 2011. Kunstnersamtale mellom Marianne Heske og Anne Katrine Dolven.
  • 2011. Hijab - krav, plikt eller rettighet.
  • 2010. ”Feminisme i kunsten: Aktuelt?
  • 2010. Kvinnelige kunstnere i det moderne.
  • 2008. "Picassos kvinner".
  • 2006. ”Feminisme, kropp og kjønn på kunstscenen”.
  • 2005. ”Kvinnelighetens (u)mulighet? Feministisk teori og samtidskunst”.
  • 2003. ”Nordiske kvinnelige kunstnere 1880-1900: mellom tradisjonelle og nye kvinneroller”.
  • 2003. ”Kvinnelighetens rom. Nordiske kvinnelige kunstneres interiører og fremstillinger av den dannede dame.”.
Academic lecture
  • 2019. National versus Global Paradigms in the National Gallery, or, How Indigenous, Feminist and Queer Perspectives Risk Eternal Invisibility in Spite of Current Visibility.
  • 2019. Indigenous, Feminist and Queer Perspectives Risk Eternal Invisibility in the Art Museum in Spite of Current Visibility. A few Norwegian Examples. .
  • 2017. Visual cultures of (in)hospitality? Equality and Diversity in Art Museums.
  • 2014. ”Time and Stillness in the Videos of A K Dolven”.
  • 2014. ”Norske kvinnelige kunstnere og landskapstradisjonen”.
  • 2014. ”Aase Texmon Rygh: kvinnelig pioner eller bare pioner?”.
  • 2013. Sonia Delaunay: between Russian Folk Art and ”la Femme Moderne.
  • 2013. Marianne Heske.
  • 2013. Gender, Sexual Difference and the “woman artist” on the Norwegian Art Scene.
  • 2011. "The Spaces of Femininity and the Re-Reading of Norwegian Landscapes.".
  • 2009. Femininity, Landscape and National Identity.
  • 2009. Femininity, Canonicity and Contemporary Art.
  • 2005. ”Fornuft og følelser. Kvinnekroppens plass hos utvalgte kunstnere”.
Editorial
  • 2019. Introduction - Travelling Narratives and Images in Times of Migration. Borderlands e-journal.
Reader opinion piece
  • 2015. Givergledens klamme hånd. Bergens Tidende.
Other presentation
  • 2015. Paneldeltaker kritikersamtale - Festspill.
  • 2015. Paneldeltaker i kritikersamtale.
  • 2014. Paneldeltaker Kritikersamtale.
Book review
  • 2019. Brita Brenna og Marit Anne Hauan (red.): Kjønn på museum. Kunst og kultur. 125-128.
  • 2016. ”Fremmedgjørende linjer”. Numer : tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst.
  • 2016. «Selv-refleksiv triennaleåpning». Billedkunst (Oslo).
  • 2015. ”Sammensauset politikk”. Billedkunst (Oslo).
  • 2015. ”I gapet mellom performativitet og materialitet”. Billedkunst (Oslo).
  • 2015. ”Den snille stalkingens kunst”. Billedkunst (Oslo).
  • 2015. «Kunsthallen som Wunderkammer». Billedkunst (Oslo).
  • 2014. ”Mellom fortelling og kroppslig erindring”. Billedkunst (Oslo).
  • 2014. ”Kroppens vandringer i geometri og materialitet. Billedkunst (Oslo).
  • 2014. ”Fortetting, men av hva?”. Billedkunst (Oslo).
  • 2014. ”Bærekraftig utvikling og relasjonelle prosjekter.”. Billedkunst (Oslo).
  • 2014. «Kunsten skal åpne sjelene!». Billedkunst (Oslo).
  • 2014. Filateliens imperialiseme. Billedkunst (Oslo).
  • 2013. Svenneprøver med mesterpotensiale. Billedkunst (Oslo).
  • 2012. "Retroestetikk med mening.". Bergens Tidende.
  • 2012. "Overveldende om sex og økonomi.". Billedkunst (Oslo).
  • 2012. "Masterutstilling på høyt nivå.". Bergens Tidende.
  • 2012. "Interessant, uten tilstrekkelig meningsoverskudd.". Billedkunst (Oslo).
  • 2012. "Grundig utforskning av holmen som sted.". Billedkunst (Oslo).
  • 2012. "Det offentlige rom som kunst". Billedkunst (Oslo).
  • 2011. Stort og godt. Bergens Tidende.
  • 2011. Samlergeniets pasjon for det konkrete. Billedkunst (Oslo).
  • 2011. Mellom maktforhold og tilpasningskunst. Billedkunst (Oslo).
  • 2011. Maleriske løfter. Billedkunst (Oslo). 1 pages.
  • 2011. "Lykken ved tittekasser og perlemor". Bergens Tidende.
  • 2010. Vakker utforskning av kulturens grenser. Bergens Tidende.
  • 2010. Tresnittets muligheter. Bergens Tidende.
  • 2010. Når det å bygge bare delvis gir mening. Billedkunst (Oslo).
  • 2010. Landskap, borrelås og andre eksistensielle spørsmål. Billedkunst (Oslo). 1 pages.
  • 2010. Kunst for de små grå. Bergens Tidende.
  • 2010. Hjemlengsel du ikke helt tror på. Bergens Tidende.
  • 2010. Ganske bra, men helt uten drama. Bergens Tidende.
  • 2010. Det spennende møtet med verden utenfor. Bergens Tidende.
  • 2009. ”Vaklende globaliseringsdebatt”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”Skjønnheten og udyret i ordenes egen verden”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”På grensen mellom Jotun og Antarktis”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”My little pony møter legevitenskapen”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”Interessant ide, middels resultat”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”En diskret tagger”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”Både velkjent tematikk og nyskapende uttrykk”. Bergens Tidende.
  • 2008. ”Ubehagelig tiltrekkende avfall”. Bergens Tidende. 27.
  • 2008. ”Tvetydigheter med potensiale”. Bergens Tidende.
  • 2008. ”Nasjonalikoner og kroppslig sårbarhet”. Billedkunst (Oslo). 25.
  • 2008. ”Inderlighetens estetikk”, om Vestlandsutstillingen 2008. Bergens Tidende. 30.
  • 2008. ”Fest med alvorlige undertoner”. Bergens Tidende. 31.
  • 2008. ”Anstendig, men velkjent maleri”. Bergens Tidende. 38.
  • 2008. “Utfordrende og litt platt”. Bergens Tidende.
  • 2008. Fine bilder, lite snert. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Varierende om oss selv og oss andre”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Variabel malerisk topografi”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Uhyggelig kunstnerisk sampling”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Troende til litt av hvert”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Titt-titt i det offentlige rom”. Billedkunst (Oslo).
  • 2007. ”Med froskeperspektiv på livets eksistensielle spørsmål”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Kunstneriske nullpunkt”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Herlig kunsterisk overflod”. Bergens Tidende.
  • 2007. “Fruktbar kritikk uten opposisjon”. Bergens Tidende.
  • 2006. ”Antropologisk hviskelek i sober form”. Kunstjournalen B-post.
  • 2005. ”Tidvis overtydelig velfredsmoro”. Billedkunst (Oslo).
  • 2005. ”Grenseløse rammebetingelser”. Billedkunst (Oslo).
  • 2004. ”Systematisert surrealisme”. Billedkunst (Oslo).
  • 2004. ”På sporet av den tapte tid”. Billedkunst (Oslo).
  • 2004. ”Der veggene har øyne”. Billedkunst (Oslo).
  • 2004. ”Dekonstruerende undring i streng ramme”. Billedkunst (Oslo).
  • 2003. ”Postidentitetens politikk”. Billedkunst (Oslo).
  • 2002. ”Kunstneriske vignetter”. Bergens Tidende.
Popular scientific article
  • 2010. Reaksjonære gudinner eller tidsriktige kyborger? Billedkunst (Oslo). 1 pages.
  • 2009. Elles@centrepompidou og det evige spørsmålet om hva vi skal gjøre med alle de kunstnerne som tilfeldigvis er kvinner. Billedkunst (Oslo). 1 pages.
Feature article
  • 2017. Kunsten å skrive om kunst. Bergens Tidende. 40-40.
Doctoral dissertation
  • 2011. Femininitetens rom og kvinnekroppens grenser. Å lese kunstens historie med A K Dolven og Mari Slaattelid.
Interview
  • 2009. "De følsomme kvinnene".
Academic chapter/article/Conference paper
  • 2012. The Female Body, Landscape and national Identity. 21 pages.
  • 2008. Griselda Pollock. 7 pages.
  • 2007. ’Bad Girls’, postfeminisme og humørløs kvinnesak i 1990-tallets kunst. 7 pages.
  • 2002. "Lesende kvinner, 'kvinnelig' lesning?". 11 pages.
Introduction
  • 2008. Kunst og film. 260-264.
Exhibition catalogue
  • 2012. "Art, Sexuality and Gender".
Chapter
  • 2018. Abjection, Embodiment, and Difference. 86-91. In:
    • 2018. Aslaug M. Juliussen: Intersections.
  • 2017. Kitty Kiellands stemmer. 79-91. In:
    • 2017. Kitty Kielland. Stavanger kunstmuseum.
  • 2015. Kjønnet som gordisk knute. 57-72. In:
    • 2015. Marit Victoria Wulff Andreassen: Through the Woods.
  • 2014. ”Aase Texmon Rygh: kvinnelig pioner eller bare pioner?”. 32-49. In:
    • 2014. Aase Texmon Rygh: Modernism forever!
Interview Journal
  • 2010. Sigbjørn Bratlie i øyeblikket. Billedkunst (Oslo).

More information in national current research information system (CRIStin)