Home
  • E-mailSvein.Michelsen@uib.no
  • Phone+47 55 58 21 61+47 971 70 085
  • Visitor Address
    Christiesgt. 17
  • Postal Address
    Postboks 7802
    5020 BERGEN
Academic article
  • 2019. Scandinavian Higher Education Governance – Pursuing Similar Goals through Different Organizational Arrangements. European Policy Analysis. 190-209.
  • 2017. Higher education learning outcomes and their ambiguous relationship to disciplines and professions. European Journal of Education. 56-67.
  • 2016. Shaping perceptions of a policy instrument: The political-administrative formation of learning outcomes in higher education in Norway and England. Higher Education Policy. 399-417.
  • 2015. Introduksjon til temanummer om miljø og styring. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 187-196.
  • 2015. European Universities as Complete Organizations? Understanding Identity, Hierarchy and Rationality in Public Organizations. Public Management Review. 1444-1474.
  • 2013. Lærarane, LO og funksjonærane 1945-2002. Arbeiderhistorie. 125-145.
  • 2013. Comparing HE policies in Europe. Higher Education. 113-133.
  • 2012. Governmental steering, reform and the institutionalization of student interest in higher education in Norway. European Journal of Higher Education. 20-31.
  • 2011. Students and the Governance of Higher Education in Norway. Tertiary Education and Management. 219-231.
  • 2010. Ungdom, lærlingordning og overgang til arbeidsmarkedet : endringer fra 1994 til 2008. Søkelys på arbeidslivet. 175-190.
  • 2010. Towards the Two-cycle Degree Structure: Bologna, Reform and Path Dependency in German and Norwegian Universities. Higher Education Policy. 227-245.
  • 2010. Humboldt meets Bologna. Higher Education Policy. 151-172.
  • 2010. Conclusion. Higher Education Policy. 285-293.
  • 2003. Hvem skal pleie oss når vi blir gamle? Om forsøket på å modernisere det kulturelle og sosiale grunnlaget for pleie- og omsorgsutdanning. Tidsskrift for velferdsforskning. 17-29.
  • 2000. Norvege: Réforme de la formation professionelle. Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values. 28-30.
  • 2000. Mot den nye kommunen. Om lokalstyre og velferdsstatens profesjoner. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 35-50.
  • 2000. Mot den nye kommunen : om lokalstyret og velferdsstatens profesjoner. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 33-50.
  • 2000. Mot den nye kommunen : om lokalstyret og velferdsstatens profesjoner. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 33-50.
  • 1998. Apprentice Socialisation, Biography and Organisation. Socieal conditions for vocational training in Norwegian industry. Work of hands and work of mind in times of change..
Report
  • 2015. Om arbeidet med kvalitet i fag- og yrkesopplæringen». .
  • 2015. Institutional innovations in Norwegian VET - responses to key challenges. .
  • 2014. Origins and development of VET 1850- 2008. - an investigation into the Norwegian case. .
  • 2011. Prøvenemndenes arbeid med fag- og svenneprøver: en undersøkelse av fem fag. .
  • 2007. VET-LSA (International Comparative Large Scale Assessment in Vocational Education and Training) - En forstudie. .
  • 2006. Kvaltitetsreformen møter virkeligheten. Delrapport 1. .
  • 2006. Kvalitetsreformen møter virkeligheten. .
  • 2006. Kvalitetsreformen mellom undervisning og forskning Delrapport nr 10. Evaluering av Kvalitetsreformen. .
  • 2006. Evaluering av Kvalitetsreformen: Delrapport 1: Kvalitetsreformen møter virkeligheten. .
  • 2006. Evaluering av Kvalitetsreformen. Sluttrapport. .
  • 2000. Mot en ny kommunal arbeidsgiverrolle? : lokal organisering, kommunale arbeidsgiverroller og forholdet til profesjonene. 7. 7. .
  • 2000. Mot en ny kommunal arbeidsgiverrolle? : lokal organisering, kommunale arbeidsgiverroller og forholdet til profesjonene. 7-2000. 7-2000. .
  • 1998. Høgskolereformen og lærerutdanningen. 12. 12. .
  • 1998. Fagopplæring og organisasjon mellom reform og tradisjon. En evaluering av reform 94. Sluttrapport. .
  • 1997. Modernisering av Fagopplæringens styringsinstitusjoner. 1. 1. .
  • 1997. Lokalstyre og velferdsstatens profesjoner. -. -. .
  • 1996. Fagopplæring og administrasjon mellom tradisjon og reform. I: Yrkesutdanning og fagopplæring under en moderniseringsoffensiv. .
  • 1995. Yrkessosialisering, biografi og organisasjon - En undersøkelse av fagopplæring i norsk verkstedsindustri. .
Popular scientific lecture
  • 2013. Nasjonalt system og lokalt arbeid.
  • 2007. Evaluering av kvalitetsreformen. Presentasjon av sluttrapporten.
  • 2006. Kvalitetsreformen et nytt kunnskskapssregime i norsk høyere utdanning? Foreløpige resultater fra den nasjonale evalueringen av kvalitetsreformen.
  • 1995. Forskningens rolle i utforming av utdanningspolitikk.
  • 1995. Deltakelse på SkoleKULTs forskningsseminar.
  • 1995. Deltakelse på Konferanse om omorganisering av høgre utdanning.
Academic lecture
  • 2019. Political science and the Norwegian policy advisory system.
  • 2019. Political science and the Norwegian policy advisory system.
  • 2019. Making European Political Science Matter.
  • 2016. “Caught between VET and higher academic culture. The Norwegian Fagskole Council“.
  • 2016. The historical evolution of vocational education and training in the Nordic countries.
  • 2016. Higher Education Learning Outcomes and their ambiguous relationship to disciplines and professions.
  • 2016. Explorations into the Nordic model of VET.
  • 2016. Evolution of the Nordic VET-systems – path dependencies and reorientations.
  • 2016. Actor Constellations and Policy Making.
  • 2015. The Norwegian VET model – historical trajectories and path dependencies.
  • 2015. The Norwegian VET model – historical trajectories and path dependencies.
  • 2015. Political-Administrative Regimes and University Governance.
  • 2015. Fagopplæring som produktive begrensninger og partenes rolle – et historisk riss av norsk fagopplæring .
  • 2014. The Landing of a Policy Instrument.
  • 2014. Patterns of University Governance. Organizational Centralization and Engagement in European Universities.
  • 2014. Patterns of University Governance.
  • 2014. Learning from the Nordic countries: the case of Norwegian VET- origins and early development 1860- 1950 Published in «proceedings from History of Vocational Education and Training (VET): Cases, Concepts and Challenges International Research Conference University of Zurich.
  • 2014. Collective skill formation and Politico-administrative Systems: a commetn to Busemeyer/ Trampusch from a NOrwegian political science perspective.
  • 2014. Collective skill formation and Politico-administrative Systems: a comment to Busemeyer/Trampusch from a Norwegian political science perspective Paper presented in the VETNET strand of ECER in Porto, September 2014.
  • 2013. The formation of local quality work in a hybrid VET system: A Norwegian exemplar.
  • 2013. The formation of a National Quality assessment system and local quality work in VET: A Norwegian case study.
  • 2013. Structuring perceptions of performance: Transforming Universities in Europe.
  • 2013. Structuring perceptions of governance: Transforming Universities in Europe.
  • 2011. States, policy networks and academic power in higher education governance – the Changing Scope and Form of State-University Relationships.
  • 2011. Making policies for better performance - bureaucratic steering, policy networks and academic power.
  • 2006. Utfordringer for kvalitetsreformen.
  • 2006. University reforms - Change and continuity in the Norwegian case”.
  • 2006. The Bologna process and University reform - Change and continuity in the Norwegian case.
  • 2006. Kvalitetsreformen og internasjonalisering.
  • 2006. Evaluering av kvalitetsreformen - strukturelle skillelinjer og holdninger hos fagpersonalet.
  • 2006. Evaluering av kvalitetsreformen.
  • 2005. On the dynamics of the emerging system of quality assurance and accreditation in Norwegian higher education.
  • 2005. Lærerforbundets historie.
  • 2005. Evaluering av kvalitetsreformen - resultater av ny studiestruktur?
  • 2005. Evaluering av kvalitetsreformen - ny studiestruktur.
  • 2002. The role of local training agencies in the modernization of the Norwegian apprenticeship system.
  • 2001. Social competence and education for care work - some Norwegian dilemmaes.
  • 2000. Kommunale reformstrategier og forholdet mellom politikk og profesjon.
  • 1998. Mot den nye kommunen : framlegg til program for studie av lokalstyre og velferdsstatens profesjoner : paper.
Editorial
  • 2010. Foreword. Higher Education Policy. 149-150.
Academic anthology/Conference proceedings
  • 2018. Vocational Education in the Nordic Countries: The Historical Evolution. Routledge.
Non-fiction book
  • 2005. Lærarforbundet – mangfald og fellesskap. Historia om Lærarforbundet og organisasjonane som danna forbundet. Vigmostad & Bjørke.
  • 2002. Faglige forbindelser. Profesjonsutdanning og kunnskapspolitikk etter høgskolereformen. Fagbokforlaget.
  • 2002. Faglige forbindelser. Fagbokforlaget.
  • 1999. Lærerutdanningen under Høgskolereformen. Norges Forskningsråd.
Compendium
  • 1994. Yrkessosialisering, biografi og organsisasjon. En empirisk studie av fagopplæring og yrkessosialisering i norsk verkstedsindustri.
Thesis at a second degree level
  • 2005. Kompetansereformens inntreden i to vestlandsfylker - En studie av fylkeskommunal iverksetting av Kompetansereformen på videregående skiles nivå, med fokus på helse og sosialfagene.
  • 2004. Økt politisering av risikoprioritering? En komparativ studie av risikoprioritering i norsk og svensk næringsmiddelkontroll i lys av relasjoner til politikk og vitenskap.
  • 2004. Styring eller ledelse, kan rektor velge? : en studie av rektors handlingsrom i spenningen mellom tradisjonell rolle og lokal frihet.
  • 2004. Entrepreneur against all the odds? On the university's role in the formation of student entrepreneurs.
  • 2004. Aetat: en organisatorisk kameleon. En studie av endringsprosesser i Aetat fra 1990 til 2003.
Masters thesis
  • 2006. The University intellectual - Critic or Expert?
  • 2006. Problems of higher education in Bangladesh: A study on the performance of the teachers of Islamic University, Kushtia.
  • 2006. Job satisfaction among female teachers: A study on primary schools in Bangladesh.
  • 2006. Fristilling av kommunal tjenestevirksomhet. En studie av fristilling av kollektivtrafikken i Bergen på 1990-tallet.
  • 2006. Frihet uten ansvar? En normativ analyse av sivil ulydighet og medborgerlig dannelse i moderne demokrati.
  • 2006. En oppskrift - flere tolkninger. En undersøkelse av mellomlederes møte med IA-avtalen.
  • 2006. Alienation of higher education? Investigating Norwegian Initiatives of the General Agreement on Trade in Services.
Popular scientific article
  • 2006. Den norska Kvalitetsreformen utvärderast Høgskolverket www.hse.se. Internationelle utblickar. 9 pages.
  • 2005. Ny gradsstruktur: Kvalitet eller effektivitet? Forskningspolitikk. 11-12.
  • 2005. Kvalitetsreformen møter praksis. Forskningspolitikk. 8-9.
  • 1999. Klassekampen og Reform94. Klassekampen.
Feature article
  • 2008. Rektor er ikke allmektig. Bergens Tidende.
Doctoral dissertation
  • 2018. Juridification of Health Care: The Act on Patients’ Rights and Clinical Judgment.
  • 2007. Utdanningsreformer som moderniseringsoffensiv.
  • 1996. Yrkessosialisering, biografi og organisasjon : en undersøkelse av fagopplæring i norsk industri.
Interview
  • 2006. Kvalitetsreformen ble kvantitetsreformen.
Academic chapter/article/Conference paper
  • 2018. The historical evolution of vocational education in the Nordic countries. 23 pages.
  • 2018. The case of Norwegian VET - origins and early development 1850-1945. 18 pages.
  • 2018. Norwegian VET and the ascent and decline of social democracy 1945-2015. 25 pages.
  • 2018. Conclusions. 41 pages.
  • 2017. University Governance – Organizational Centralization and Engagement in European Universities. 27 pages.
  • 2017. Political-Administrative Structures and University Policies. 33 pages.
  • 2017. Actor Constellations and Policy Making. 24 pages.
  • 2016. The case of Norwegian VET - Origins and Early Development 1860-1930. 18 pages.
  • 2016. Same but different - The emergence of VET in three Nordic countries. 22 pages.
  • 2015. The Norwegian VET model - path formation and path dependencies. 13 pages.
  • 2014. Støtteenhet, grunnenhet eller utfører? 19 pages.
  • 2014. Lektorene. Lærere, embetsmenn og funksjonærer. 34 pages.
  • 2014. Learning from the Nordic countries: the case of Norwegian VET- origins and early development 1860- 1950. 4 pages.
  • 2012. Kvalitetsarbeid, kvalitetstyring og kvalitetsvurdering. 20 pages.
  • 2012. Apprenticeship, Youth and Labour Market Outcomes - A Diachronic Investigation into the Norwegian Case. 20 pages.
  • 2011. Quality Assurance and Accreditation in Norwegian Higher Education: A Tale of Two Universities in Times of Change. 32 pages.
  • 2009. Reform policies and change processes in Europe. 19 pages.
  • 2008. Veier fra yrkesopplæring til arbeidsliv. En studie av det norske overgangsregimets effektivitet. 84 pages.
  • 2008. The university as enterprise and academic co-determination. 22 pages.
  • 2008. Læreplasser mellom politikk og konjunkturer. 11 pages.
  • 2008. How the number of apprenticeships are influenced by policy and economic cycles. 11 pages.
  • 2007. Arbeidslivsrelasjoner i endring. Om det akademiske ansettelsesforholdet og fagforeningenes medvirkning innen universitetet. 26 pages.
  • 2004. Who will nurse us in our old age? - on the erosion of social and cultural Preconditions for Care Education. 20 pages.
  • 2004. Building the new Governance in Norwegian apprentice organixation. 21 pages.
  • 2002. Some remarks on Norwegian Vocational Education and training policies and lifelong learning. 12 pages.
  • 2002. Profesjonar, stat og lokalstyre : om kommunen som iverksettar av statleg velferdsreformer. 25 pages.
  • 2002. Profesjonar, stat og lokalstyre : om kommunen som iverksettar av statleg velferdsreformer. 25 pages.
  • 2002. Profesjon, stat og lokalstyre. Om kommunen som iverksettar av statlege velferdsreformar. 25 pages.
  • 2002. Når styringsambisjoner møter en profesjonsutdanning. Om lærerutdanningen og høgskolereformen. 36 pages.
  • 2002. Kommunal organisering og posisjoneringa av profesjonane. 16 pages.
  • 2002. Kommunal organisering og posisjoneringa av profesjonane. 16 pages.
  • 2002. Kommunal organisering og posisjonering av profesjonane. 16 pages.
  • 2002. Introduksjon. 4 pages.
  • 2002. Introduksjon. 8 pages.
  • 2002. Administrasjonen av misnøye. Om kommunen som arbeidsgjevar. 25 pages.
  • 2002. Administrasjonen av misnøye. Om kommunen som arbeidsgjevar. 26 pages.
  • 2002. Administrasjonen av misnøye. Om kommunen som arbeidsgjevar. 25 pages.
  • 2001. The New Careworker - Expanding the Apprentice System into new Fields of Work. 20 pages.
  • 1999. Mot en ny fagopplæringsordning? 29 pages.
  • 1999. Apprentice socialization, Biography and Organization. Social conditions for vocational training in Norwegian Industry. 27 pages.
  • 1997. Opplæringskontorene i det nye fagopplæringssystemet.
  • 1996. Fagopplæringen i det kommunale sjølstyret. 22 pages.
Other
  • 2006. Den nye studiestrukturen. 27-48.
Poster
  • 2002. The social and cultural preconditions for care education – Erosion, renewal or continuation?
  • 1999. Den nye kommunen - mellom hierarkisk styring og dialogisk partnerskap? : et sammenliknende perspektiv på velferdsreformer før og etter ny kommunelov.
Article in business/trade/industry journal
  • 2003. Ørneblikk på Kvalitetsreformen. Forskningspolitikk. 2 pages.
Chapter
  • 2014. Opplæringskontorenes rolle i kvalitetsarbeidet. . In:
    • 2014. Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på opplæringen i bedrift. Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. 12. 12. .
  • 2013. Nasjonalt system og lokalt arbeid: Om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. 97-157. In:
    • 2013. Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen: Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. 21. 21. .

More information in national current research information system (CRIStin)