Hjem
Det humanistiske fakultet

Fakultetsadministrasjonen

Fakultetsadministrasjonen er organisert i tre seksjoner: Seksjon for studier og forskerutdanning, seksjon for økonomi og seksjon for HR og service. I tillegg er det en stab som har oppgaver knyttet mot forskning, formidling og utredning.

Organisasjonskart HF-administrasjonen
Organisasjonskart HF-administrasjonen
Foto/ill.:
UiB

Kim Ove Hommen: Fakultetsdirektør
Tlf. 55 58 93 41 / 908 85 702

Susanne Ostendorf: Assisterende fakultetsdirektør
Tlf. 55 58 80 95

Seksjon for økonomi

Oppgavene ved Økonomiseksjonen er delt inn i driftsøkonomi, prosjektøkonomi og totaløkonomi. 

Driftsøkonomi er knyttet til attestasjon av utbetalinger og innbetalinger, for eksempel kontroll av reiseregninger og variabel lønn (honorar og timelister), inngående/utgående faktura og bestillinger, samt veiledning til ansatte og enheter på post@okhf.uib.no eller UiBhjelp. Hele seksjonen trør til på disse oppgavene ved behov.

Prosjektøkonomi dreier seg om eksternfinansiering og omfatter blant annet budsjettering i søknadsfasen, oppretting og vedlikehold av prosjektbudsjett og BOA-effekt per prosjekt, rapportering og dialog med prosjektleder og prosjekteier, samt rapportering til finansieringskilde, f.eks. NFR og EU, og prosjektavslutning. Faste driftsoppgaver: Prosjektøkonomene attesterer frikjøp og egenfinansiering, samt bestillinger og fakturaer i Basware PM og IP knyttet til sine prosjekter.

Totaløkonomi omfatter såkalte «controller»-oppgaver for en enhet, det vil si utarbeidelse av budsjett, rapportering til styringsorganer og ledelse, jevnlig dialog med ledelse om utvikling i totaløkonomien, inkludert bidrags- og oppdragsinntekter og tilhørende påvirkning på enhetens økonomi. Faste driftsoppgaver: Totaløkonomene attesterer bestillinger og fakturaer i Basware PM og IP for sine enheter.

Kontakt

Felles epostadresse for henvendelser: post@okhf.uib.no eller

UiBhjelp > administrativ arbeidsstøtte > Økonomi og regnskap > Kontakt økonomiseksjonen ved HF

Ansatte


Annhild Fetveit: Seksjonssjef, fakultetsøkonom
Tlf. 55 58 93 86

  • Overordnet ansvar for økonomitjenester ved fakultetet
  • Lederstøtte og rådgivning for fakultets- og instituttledelse i økonomiske spørsmål
  • Utarbeiding av budsjettsaker og tildeling av midler til instituttene og fakultetet og eksterne parter
  • Utarbeiding av økonomiske analyser og rapporter for styringsorganer
  • Saksforberedelse og rapportering innen ansvarsfeltet
  • Opplæring innen økonomifeltet
     

Lisbeth Clausen: Førstekonsulent, driftsøkonom og bestiller for fakultetsadministrasjonen
Tlf. 55 58 87 60

  • Kontroll og attestasjon av reiseregninger, refusjoner og variabel lønn i HR-portalen
  • Kontroll og attestasjon av manuelle honorarer, timelister og reiseregninger/FoU-oppgjør
  • Utbetaling av bedømmelsesoppdrag (ved vitenskapelige ansettelser, doktorgrader og professoropprykk)
  • Rådgivning overfor ansatte og instituttene
  • Innkjøp i Basware PM
  • Fakturering og fakturabehandling for fakultetsadministrasjonen


Anders Sæle Dahle: Rådgiver, controller
Tlf. 55 58 93 74

  • Økonomisk rapportering til fakultetsstyre og sentralt nivå
  • Utarbeiding av lønnsbudsjett og fakultetets totalbudsjett
  • Prognoser og økonomiske analyser på fakultets- og instituttnivå
  • Tildeling av midler til instituttene (instituttbudsjett)
  • Koordineringsansvar for totaløkonomene vedrørende budsjett og rapportering
     

Katarina Flaskerud: Seniorkonsulent, prosjektøkonom
55 58 53 56

  • Eksternfinansiert virksomhet ved fakultetet, med særlig ansvar for oppdragsportefølje, statlige etater og studierelaterte BOA-prosjekter
  • Bistand til prosjektleder og institutt i søknadsprosessen, særlig IF og LLE
  • Budsjett- og regnskapsoppfølging og rapportering til relevante parter
  • Rådgivning og oversikt over BOA-porteføljene til instituttene IF og LLE


Evy Hermansen: Seniorkonsulent, totaløkonom
Tlf. 55 58 30 10

  • Budsjett og regnskap for totaløkonomien ved FOF og SKOK
  • Rapportering til instituttråd og ledelse
  • Kontroll og attestasjon av bestillinger og fakturaer i BasWare PM/IP for FOF og SKOK
  • Rådgivning overfor instituttene
     

Filiz Ipek: Seniorkonsulent, prosjektøkonom
Tlf. 55 58 85 67

  • Eksternfinansiert virksomhet ved fakultetet, med særlig ansvar for EU-portefølje og stiftelser
  • Bistand til prosjektleder og institutt i søknadsprosessen, særlig SKOK og SVT
  • Budsjett- og regnskapsoppfølging og rapportering til relevante parter
  • Rådgivning og oversikt over BOA-porteføljene til instituttene SKOK og SVT
     

Mari Knudsen: Rådgiver, prosjektøkonom
Tlf: 55 58 93 85

  • Eksternfinansiert virksomhet ved fakultetet, med særlig ansvar for NFR-portefølje
  • Bistand til prosjektleder og institutt i søknadsprosessen, særlig AHKR og FOF
  • Budsjett- og regnskapsoppfølging og rapportering til relevante parter
  • Rådgivning og oversikt over BOA-porteføljene til instituttene AHKR og FOF


Liv Berit Jonsson Mørch: Seniorkonsulent, totaløkonom
Tlf. 55 58 31 68

  • Budsjett og regnskap for totaløkonomien ved LLE og SVT
  • Rapportering til instituttråd og ledelse
  • Kontroll og attestasjon av bestillinger og fakturaer i BasWare PM/IP for LLE og SVT
  • Rådgivning overfor instituttene


Line Nævdal: Førstekonsulent, driftsøkonom og prosjektøkonom
Tlf. 55 58 89 06

  • Kontroll og attestasjon av reiseregninger, refusjoner og variabel lønn i HR-portalen
  • Kontroll og attestasjon av manuelle honorarer, timelister og reiseregninger/FoU-oppgjør
  • Utbetaling av bedømmelsesoppdrag (ved vitenskapelige ansettelser, doktorgrader og professoropprykk)
  • Rådgivning overfor ansatte og instituttene


Terje Selland: Seniorkonsulent, totaløkonom
Tlf. 55 58 23 02

  • Budsjett og regnskap for totaløkonomien ved IF og AHKR
  • Rapportering til instituttråd og ledelse
  • Kontroll og attestasjon av bestillinger og fakturaer i BasWare PM/IP for IF og AHKR
  • Rådgivning overfor instituttene
     

Heidi Thorbjørnsen: Førstekonsulent, driftsøkonom og prosjektøkonom
Tlf. 55 58 38 15

  • Kontroll og attestasjon av reiseregninger, refusjoner og variabel lønn i HR-portalen
  • Kontroll og attestasjon av manuelle honorarer, timelister og reiseregninger/FoU-oppgjør
  • Utbetaling av bedømmelsesoppdrag (ved vitenskapelige ansettelser, doktorgrader og professoropprykk)
  • Rådgivning overfor ansatte og instituttene

    Seksjon for studier og forskerutdanning

    Ranveig Lote: Seksjonssjef
    Tlf. 55 58 99 63

    • Daglig ledelse og drift innen ansvarsområdet
    • Utvikling, implementering og oppfølging av administrative prosedyrer og rutiner
    • Saksbehandling og utredning
    • Sekretær for Studiestyret ved Det humanistiske fakultet
    • Rådgivning og ledelsesstøtte
       

    Elisabeth Akselvoll: Seniorkonsulent
    Tlf. 55 58 80 99

    • Forskerutdanning
    • Tilrettelegging


    Inger Marie Hatløy: Seniorrådgiver
    Tlf. 55 58 22 09

    • Nestleder i studieseksjonen
    • Kvalitetssikring


      Vilde Henningsgård: Seniorkonsulent
      951 68 123

      • Nasjonalt kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning  
      • Nentorordningen 


      Elisabeth Hagen Hjellbrekke: Rådgiver
      Tlf. 55 58 93 84

      • FS
      • Eksamen
      • Vitnemål


      Toril Ivarsøy: Seniorrådgiver
      Tlf. 55 58 24 55

      • Internasjonal koordinator


        Lise Kristiansen: Rådgiver
        Tlf. 55 58 73 95

        • Leder for Infosenteret
        • Studieinformasjon
        • Studentrekruttering
        • Studentmottak


        Rebekka Nistad: Seniorkonsulent
        Tlf. 55 58 93 76

        • Internasjonalisering
        • Arrangementer


        Anne-Lise Nordgulen: Rådgiver (permisjon)
        Tlf. 55 58 98 67

        • Leder for Infosenteret
        • Studieinformasjon
        • Studentrekruttering
        • Studentmottak


        Helge Restad: Rådgiver
        Tlf. 55 58 93 82

        • Koordinator for lektorutdanningen
           

        Guro Sandnes: Rådgiver
        Tlf. 55 58 93 68

        • Masteropptak
        • Etter- og videreutdanning
        • Rekruttering
        • Sakshandsaming
           

        Ellen Vikersveen: Rådgiver (permisjon)
        Tlf. 55 58 93 68

        • Masteropptak
        • Etter- og videreutdanning
        • Rekruttering

        Seksjon for HR og service

        Arve Sennesvik: Seksjonssjef
        Tlf. 55 58 47 16

        • Daglig drift og overordnete administrative funksjoner
        • Saksbehandling og utredning
        • Utvikling, implementering og oppfølging av administrative prosedyrer og rutiner
        • Rådgivning og ledelsesstøtte
        • Utlysning og tilsetting i stillinger
        • Rådgivning overfor instituttene
        • Professoropprykk
        • Rådgivning og oppfølging mot NAV, inkluderende arbeidsliv
        • Oppsigelser
        • BOA-kontakt
        • Andre personaladministrative oppgaver

        Personal

        Bente Bolstad: Seniorkonsulent
        Tlf. 55 58 93 57

        • Utlysning og tilsetting i stillinger, hovedsakelig knyttet til FOF 
        • Rådgivning overfor instituttene
        • Professoropprykk
        • Andre personaladministrative oppgaver


        Margrethe Gloppestad: Seniorkonsulent
        Tlf. 55 58 22 84

        • Utlysning og tilsetting i stillinger, hovedsakelig knyttet til LLE, SKOK og SVT
        • Rådgivning overfor instituttene
        • Professoropprykk
        • Andre personaladministrative oppgaver


        Tommy Kvarven: Seniorkonsulent
        Tlf. 55 58 37 30

        • Utlysning og tilsetting i stillinger, hovedsakelig knyttet til IF
        • Rådgivning overfor instituttene
        • Professoropprykk
        • Andre personaladministrative oppgaver


        Asbjørn Sæther: Seniorkonsulent
        Tlf. 55 58 93 71

        • Utlysning og tilsetting i stillinger, hovedsakelig knyttet til AHKR
        • Rådgivning overfor instituttene
        • Professoropprykk
        • Andre personaladministrative oppgaver

          Service

          Vibeke Soleng Askeland: Førstekonsulent
          Tlf. 55 58 93 80

          • Post- og e-postmottak
          • Praktisk lederstøtte for fakultetsledelsen
          • Arbeidsavtaler / honoraravtaler
          • Stipendiatforlengelser
          • Reiseregninger (fakultetsadministrasjonen)
          • Sykemeldinger i PAGA (fakultetsadministrasjonen)
          • Andre personal administrative oppgaver

          Ansvar for postmottak og arkiv har blitt flyttet til Universitetet i Bergen sitt sentrale dokumentsenter.

          Forskning, formidling og utredning

          Janne-Beate Buanes Duke: Rådgiver, kommunikasjon
          Tlf. 913 68 798

          • Kommunikasjonsrådgivning
          • Informasjon og formidling
          • Journalistikk
          • Mediekontakt


          Ingrid Endal: Rådgiver, kommunikasjon
          Tlf. 55 58 93 61

          • Informasjon og formidling
          • HFs nettsider, webkoordinator
          • Sosiale media
          • Mediekontakt
          • Arrangementer


          Elisabeth Hausvik: Rådgiver, forskning
          Tlf. 55 58 24 73

          • Forskningsrådgivning
          • Forskningsadministrasjon
          • Eksternfinansiering
          • Søknadsstøtte
          • Bidrags- og oppdragsfinansiert virksomhet


          Kirsten Moen: Seniorrådgiver, forskning
          Tlf. 55 58 80 85

          • Forskningsrådgivning
          • Forskningsadministrasjon
          • Eksternfinansiering
          • Søknadsstøtte
          • Bidrags- og oppdragsfinansiert virksomhet


          Arnhild Thorseth: Rådgiver
          Tlf. 55 58 24 19

          • Økonomiske støtteordninger/fond
          • Arealkoordinator
          • Miljøkoordinator
          • Valgkoordinator
          • Brannvern


          Unni Utvik: Seniorrådgiver
          Tlf. 55 58 20 60

          • Utredninger for fakultetsledelsen
          • Sekretær for fakultetsstyret