Institutt for informasjons- og medievitenskap
MCB Future Week

Åpent hus på MCB Future Week

UiB viser fremtidens medieteknologi i åpent Media City Bergen

Studenter bruker HTC-Vive teknologi
Robert Nedrejord

– Forskning, innovasjon og utdanning står helt sentralt i et fremtidsperspektiv, og det er derfor både viktig og svært gledelig at Universitetet i Bergen er så tydelig tilstede og involvert når vi nå åpner huset for alle som er interessert i medieteknologi og fremtid, og arrangerer en uke fylt av aktiviteter der ny innsikt, teknologi og kunnskap står på dagsorden.

Det sier Anne Jacobsen, Administrerende direktør i NCE Media.

Forskere og bransje samarbeider

MCB Future Week arrangeres for andre gang i medieklyngen Media City Bergen i midten av juni. Universitetet i Bergen, med institutt for informasjons- og medievitenskap i spissen, bidrar til en fjerdedel av de 50 sesjonene denne uken.

– MCB Future Week er en svært viktig arena for UiB som er til stede med ti egne sesjoner, og deltar i flere panel. Vi gir innsikt i fremtidens medieteknologier og hvordan forskere, studenter og bransje samarbeider i utviklingen av disse.

Det sier professor og faglig leder for UiBs forskning og utdanning i MCB, Ole J. Mjøs.

Viser frem prototyper

Tirsdag 11. juni presenterer UiB-studenter på BA i medie- og interaksjonsdesign prototyper utviklet med klyngeselskaper som Bergens Tidene, TV 2 og Vimond som en del av bachelorprosjektene sine.

UiB presenterer to større NFR-finansierte innovasjonsprosjekter som News Angler, et samarbeid mellom forskningsgruppen for semantisk og sosiale informasjonssystemer og selskapet Wolftech, og Video Workflow, som er et samarbeid med forskningsgruppen for interaksjonsforskning og selskapet Vizrt.

Får besøk av Cambridge Analytica - helten

UiBs program onsdag 12. juni på MCB Future Week avsluttes med sesjonen «Election, Privacy Data and Violations of Law - The Severe Democratic Challenge» med David Carroll, førsteamanuensis ved The New School, NY. Carroll vant frem i retten mot Cambridge Analytica som ble dømt for å samle inn Facebook-data ulovlig. Han forteller sin historie og argumenterer for viktigheten av å beskytte personlige brukerdata, samt diskuterer tematikken juss, teknologi og journalistikk med forskere fra UiB og HVL.

Anne Jacobsen beskriver UiB sin rolle i Media City Bergen som en viktig motor, både som initiativtaker og gjennom en rekke ulike prosjekter.

– Medieklyngen har nå blitt et dynamisk miljø med høy aktivitet som strekker seg langt utenfor veggene i Media City. Universitetet er en viktig motor i dette økosystemet, og arbeider tett med klyngepartnerne, klyngeorganisasjonen og industribedriftene gjennom en rekke ulike prosjekter og initiativer.

Alle arrangementene under MCB Future Week i regi av UiB er åpne og gratis for alle. De finner sted i UiB sine lokaler i Media City Bergen i 2. etasje 11.- 14. juni 2019. Det fullstendige programmet finner her.

11. juni

10:00 - 10:45

News Angler: Discovering unexpected connections in the news

How do we apply semantic technologies to publish news in different angles? By Andreas L. Opdahl, professor in information Science, University of Bergen and project leader of News Angler. Seminar will be given in english.

11:00 - 11:45

Video Workflow via Real-Time Collaboration and AI Techniques in Television and New Media

How can we improve video workflows through AI techniques and real time collaboration?By Frode Guribye, Professor in Information Science, University of Bergen and project leader of the Video Workflows project. Seminar will be given in english.

13:00 - 15:00

Student Demo 2019

Five new Prototypes by BA in New Media students at UiB in MCB in collaboration with BT, Vimond, TV2, M’Labs and Future Solutions. UiB students present their final bachelor’s projects about new media technologies for publishing and advertising. Demo will be given in english.

12. juni

10:00 - 10:30

From Personal Data to Human Ledger

How to have a search engine for your personal experience?By Duc Tien Dang Nguyen, Associate Professor at the Department of Information Science and Media Studies in Media City Bergen, University of Bergen. Seminar will be given in english.

10:45 - 11:15

BioMedia – The Important Role of Multimedia Research for Healthcare

Future research directions in the intersection of computer science and medicine to improve the healthcare system. By Michael Riegler, Senior Researcher at SimulaMet. Seminar will be given in english.

11:30 - 12:00

The Virtual Reality Hype and Promises: Past, Present and Future

What is the future of VR and AR as a technology for enjoyment, education, and behavior change?By Eivind Flobak, PhD student in Human-Computer Interaction at the University of Bergen.​ Seminar will be given in english.

13:15 - 15:00

Elections, Privacy Data and Violations of Law – The Severe Democratic Challenge

Cambridge Analytica (CA) secretly collected 87 million Facebook user’s data. David Carroll legally challenged CA to recapture his voter profile. The parent company of CA, SCL Elections, was fined. On challenges for democracy and the 2016 US Presidential Elections, Brexit, and the Cambridge Analytica / Facebook Scandal.

With David Carroll, Associate Professor, The New School. Discussion panel: Astrid Gynnild, Professor of Journalism, University of Bergen; Truls Pedersen, Associate Professor in Information Science, University of Bergen; Sjur Dyrkolbotn, Associate Professor in Law and Technology, Western Norway University of Applied Sciences. Moderator: Per Christian Magnus, Head of Centre for Investigative Journalism, University of Bergen at Media City Bergen. Seminar will be given in english.