Avdeling for kulturhistorie

Nyhetsarkiv for Avdeling for kulturhistorie

I 2024 feires 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes landslov, og Landsloven er tema for årets foredragsrekke på Middelalderforum. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!
I november møttes 15 ph.d.-kandidater fra ni forskjellige europeiske universitet til et internasjonalt og tverrfaglig seminar ved Universitetet i Bergen.
Arkeologer ved museet har gjort et sensasjonelt funn av en såkalt hellekistegrav som trolig er 4000 år gammel - altså fra 2000 år før Kristus da vi i Norge startet med jordbruk og like gammel som pyramidene i Egypt. - Det er første gang, og helt spesielt i norsk målestokk, at det er funnet en sikker hellekiste med så mange graver, sier seksjonsleder ved Universitetsmuseet Morten Ramstad.
«Kunst og kultur i nordisk vikingtid og middelalder» er tema for denne høstens foredragsrekke. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!
I 2021 ble det gjort et funn av en gullring i Fosse i Strandebarm av privatperson Lars Haukås. Ringen ble funnet i forbindelse med gravning langs en sti som går ned til Fossvågen.
Lísabet Guðmundsdóttir has arrived from Iceland to study wood utilisation practices in Borgund (as well as in the wider North Atlantic world). She is recording wooden objects from the excavations and analysing wood species through optical microscopy.
På Kvalsund i Nerlandsøy, Herøy kommune har UiB undersøkt en boplass fra midten av yngre steinalder (3000-2350 f.Kr) som har gitt spektakulære funn med dekorerte skiferspisser, økser , haitenner og rav fra Baltikum.
Universitetsmuseet har laget en egen webinngang for deg som vil komme på besøk i våre ulike formidlingsområder. I Publikumsportalen finner du alt du trenger å vite for å få en god museumsopplevelse hos oss.
Ved arkeologiske registreringer i tilknytning til planene om ny E16 er det på Espeland utenfor Bergen gjort det største funnet av gull fra forhistorisk tid på Vestlandet på over 50 år.
24. oktober 2019 ble utstillingen North & South: European masterpieces reunited åpnet i Catharijneconvent-museet i Utrecht i Nederland. For første gang er unike skatter av middelalderkunst fra Norge og Catalonia bragt sammen.
Velkommen til lokallagsmøte NKF-N Hordaland organisert i samarbeid med Universitetsmuseum i Bergen