Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Horisontforedrag

Samarbeid i spillet om klimaendringer - Horisontforedrag av Manfred Milinski

"Spillere" kan oppføre seg altruistisk i forhold til klimaet under gitte betingelser.

Picture of a chess board
Colourbox

Foredraget holdes på engelsk!

Om foredraget
Problemet med beskyttelse av klimaet er det samme som i mange sosiale dilemmaer: Hvordan kan vi bevare en offentlig ressurs som alle er fri til å overforbruke?

Vi har utført en ny type ‘public good’ eksperiment med mennesker som bidrar til felleskasse. I motsetning til det som er standard protokoll i slike eksperiment, ble felleskassen i vårt forsøk ikke fordelt blant deltakerne etterpå. I stedet er det lovet at felleskassen vil bli investert for å oppmuntre folk til å redusere sitt bruk av fossilt brensel.

Våre eksperimenter viser at "spillere" kan oppføre seg altruistisk for å opprettholde jordas klima under gitte omstendigheter. Bidragene til felleskassen for å hindre klimarisiko kan øke betydelig både når giveren kan investere offentlig (og oppnå sosial anseelse,) og når der finnes et ekstra kollektiv mål på mellomliggende nivå, for eksempel en flom eller tørke. Selv den manglende samarbeidsviljen mellom fattig og rik, som førte til at klimatoppmøtet i København mislyktes, kan overvinnes av mellomliggende klimamålsetninger.

Alle er hjertelig velkommen!
Arrangementet starter med en matbit og forfriskninger i forkant av foredraget som begynner kl 16.15 på Vil Vite, Tormøhlensgt. 55, tirsdag 26. august.

Finn hendelsen på Facebook.

Om Milinski i Wikipedia
Milinski is Director of the Max Planck Institute for Evolutionary Biology

He was born in 1950 in Oldenburg. He studied biology and mathematics in Bielefeld and Bochum, went to Oxford University on a Heisenberg Scholarship and in 1987 became Professor of Zoology and Behavioural Ecology at University of Bern. Since 1999 he has been a Scientific Member at the Max Planck Institute of Limnology which in 2007 became the Max Planck Institute for Evolutionary Biology. He has been an Honorary professor at Kiel University since 2000.

His main research fields are Co-operation, Sexual selection and Host-parasite co-evolution.

His publications include:
The collective-risk social dilemma and the prevention of dangerous climate change. PNAS 105:2291-2294 (2008) (with Sommerfeld, R. D., Krambeck, H.-J., Reed, F. A., Marotzke, J.)

The efficient interaction of indirect reciprocity and costly punishment. Nature 444:718-723 (2006) (with Rockenbach, B.)

Mate choice decisions of stickleback females predictably modified by MHC peptide ligands. PNAS 102:4414-4418 (2005) (with Griffiths, S., Wegner, K. M., Reusch, T. B. H., Haas-Assenbaum, A., Boehm, T.)

Parasite selection for immunogenetic optimality. Science 301:1343 (2003) (with Wegner K. M., Kalbe M., Kurtz J., Reusch T. B. H.)

Reputation helps solve the 'tragedy of the commons'. Nature 415:424-426 (2002) (with Semmann D., Krambeck H.-J.)