Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Har Dan Brown peiling på partikkelfysikk?

Før visningen av ”Engler og demoner” på Bergen Kino neste onsdag får du svaret.

Den 3. juni kan du oppleve en kinoforestilling litt utenom det vanlige. Forut for visningen av ”Engler og demoner” vil nemlig publikum få lære om CERN og antimaterie.

Arrangementet som finner sted på Bergen Kino (Magnus Barfot sal 1) onsdag den 3. juni vil begynne kl. 18 med et spennende populærvitenskapelig foredrag (ca. 20 min) av partikkelfysiker Heidi Sandaker ved Institutt for fysikk og teknologi, UiB. Gjennom dette foredraget vil publikum bli kjent med fenomener og begreper fra fysikkens verden som de senere vil møte i filmen. Etter foredraget åpnes det for spørsmål fra salen. Filmfremvisningen vil starte ca. 1830. Filmen varer i ca 2 timer 10 min.

Ansvarlige for arrangementet er Bergen Museum, Matnat fakultetet ved UiB og Bergen Kino.

Billetter kan kjøpes her (velg forestillingen til Engler og demoner som står oppført kl. 1800 i sal MB1)

Om ”Engler og demoner”:
Tom Hanks spiller Robert Langdon, hovedpersonen i ” Engler og demoner”. Han er professor i religiøs symbologi ved Harvard og blir tilkalt til CERN, et sveitsisk forskningssenter, for å analysere et kryptisk symbol brent inn i brystet på en myrdet fysiker. Gjennom tolkninger og analyse begynner han å avdekke et gammelt mysterium og han befinner seg plutselig midt i konflikten mellom vitenskap og religion.

Les anmeldelse av filmen i Morgenbladet 20.mai, skrevet av partikkelfysiker Bjørn Samset ved UiO.