Institutt for sosialantropologi
utveksling

Bedagelig tempo og varme smil på Fiji

- Det å oppholde seg i et annet land og en ny kultur over lenger tid, er mye mer lærerikt enn jeg kunne forestilt meg, skriver Eline fra under palmene på Fiji. - Litt klisjé kanskje, men oppholdet her har gjort at jeg har vokst som person.

Solnedgang på Fiji
Eline H. F. Wigestrand er på utveksling ved University of the South Pacific på Fiji høsten 2017. Hun studerer emner innen miljøfag, Stillehavsregionen og politikk - og tar det generelt mer med ro enn hjemme i Bergen.
Eline H. F. Wigestrand

Stillehavet kaller

Jeg valgte å reise på utveksling for å prøve noe nytt, og utfordre meg selv litt. Jeg er også veldig glad i å reise, og å dra på utveksling er en ypperlig måte å bli kjent med nye steder og kulturer på. Fiji høres jo utrolig fristende ut, og med bare ett google-søk får man se de flotteste omgivelser. Det var ikke bare det tropiske inntrykket av en stillehavsøy som gjorde at jeg ønsket å reise hit. Det siste faget jeg hadde på UiB handlet om stillehavsregionen, og da spesielt øyene her. Dette åpnet øynene mine for en region jeg visste veldig lite om fra før, og som jeg syntes var veldig interessant. Det gjorde meg mer nysgjerrig på stedet.

Vennlig studiehverdag og spennende fag

Studiehverdagen på USP er både veldig forskjellig, og noen ganger veldig lik som hjemme i Bergen. Det som er likt er at eksamensperioden er travel, man skulle helst ha lest pensum i går, og forelesning kl 08 på morgenen er vanskelig å stå opp til. Det er også mye som skiller seg ut. Alt foregår i et litt roligere tempo her, folk stresser mindre og smiler mer, etter min mening. Temperaturen er jo selvfølgelig varmere, noe som også hjelper på humøret! Det er også et mindre samfunn på universitetet her, som fører til et tettere samhold. Her kan du være på fornavn med de fleste, og til og med bli invitert på middag hos professoren din. På UiB studerer jeg sosialantropologi, noe de dessverre ikke tilbyr på USP. Men dette har ført til at jeg har fått prøvd mye nytt!

Dette semesteret har jeg studert miljøfaget "EV302 Sustainable Development", politikk "PL101 Politics of development", og Stillehavsstudiet "UU204 Pacific Worlds" Det sistnevnte er egentlig ett onlinefag, men om det blir tilbudt face-to-face, ikke nøl med å ta det! Det gir et unikt innblikk i regionens historie og kultur, og det ga meg en bredere forståelse av stedet jeg studerte. Politikkfaget falt også godt i smak, og var nok det mest lærerike av fagene jeg hadde. Varierende kvalitet på undervisningen kan forekomme, så man må være klar over at ikke alt er det samme som hjemme.

Hjemlengsel? Gå på kino!

I begynnelsen blir det jo litt kultursjokk. For min del var de første to ukene de mest utfordrende. Da kjenner man ikke så mange, og vet ikke helt hvilke normer og sosiale regler som gjelder. Mitt beste tips til det er å bare spørre seg rundt! Ellers kan man jo få litt hjemlengsel i blant, som kan være utfordrende. Da kan det hjelpe å gjøre noe "kjent", som for eksempel å gå på kino. I forkant av reisen syntes jeg papirarbeidet og søknadsprosessen var utfordrende, men det var uten tvil verdt det.

Nye utfordringer, nye perspektiver

Det å oppholde seg i et annet land og en ny kultur over lenger tid, er mye mer lærerikt enn jeg kunne forestilt meg. Man lærer utrolig mye om stedet, menneskene her og hvordan de lever livene sine. Det jeg ikke hadde forutsett, var hvor mye jeg kom til å lære om meg selv. Litt klisjé kanskje, men oppholdet her har gjort at jeg har vokst som person. Man blir stilt ovenfor nye utfordringer og treffer folk med andre perspektiver enn hjemme.

Usikker på om utveksling er noe for deg?

Mitt råd er: gjør det! Det kan virke skummelt eller vanskelig når man sitter hjemme, men jeg kan garantere at du ikke vil angre på å dra på. Det er en opplevelse for livet som i hvertfall jeg sent vil glemme. Et godt råd kan være å snakke med medstudenter som har vært på utveksling, og selvfølgelig og lese flere reisebrev som dette.