Institutt for sosialantropologi
Møt våre masterstudenter

Sayna Etminan - relasjonen mellom mennesker og objekt

Sayna skriver for tiden på en masteroppgave om relasjonen mellom mennesker og objekt, innenfor konteksten av et arkitektonisk bygningskompleks i Stavanger. - For meg er antropologi et studie om livet; i dets alle modaliteter. Det er et fag som utvider horisonten både som menneske og akademiker, og et fag jeg virkelig er stolt over å forfremme, sier Sayna.

Den viktigste kompetansen du tilegner deg som masterstudent i sosialantropologi, er evnen til å betrakte andre mennesker på deres premisser, og å gi avkall på pre-antakelser du kanskje ikke visste at du hadde.

År påbegynt grad: 2022

Faglig veileder: professor Vigdis Broch-Due

Hvorfor valgte du å studere sosialantropologi?
Valget om antropologi ble opprinnelig drevet av en ambisjon om å utforske menneskelige virkeligheter; studere sosiale relasjoner og betydningen disse har for menneskers liv. Straks jeg begynte å studere det ble jeg bevisst det fragmenterte meningslandskapet antropologi som disiplin imidlertid har å tilby. Faget er mye mer enn bare en sosiokulturell forvaltning av menneskelig virke; det tangerer både kultur, objekt, materialitet, arkitektur, psykologi, miljø, politikk og mye mer! Det er noe for alle!

Hva skrev du om i bacheloroppgaven? Hvorfor valgte du dette temaet?
I bacheloroppgaven skrev jeg om rus som et sosiopolitisk paradoks innenfor rammene av Philippe Bourgois analyse av ruskriminalitet. Jeg så på de sosiokulturelle dimensjonene ved rus og hvilken betydning det har for etableringen og vedlikeholdelsen av sosialt liv. Slike aspekter er underteoretisert og tenderer å utebli fra akademisk forskning. Uten å romantisere dette noe ytterligere, synes jeg det var interessant å utforske andre måter å forstå og behandle rus på.

Hvorfor valgte du en mastergrad i sosialantropologi?
For meg er antropologi et studie om livet; i dets alle modaliteter. Det er et fag jeg virkelig er stolt over å forfremme. Mens alle fagdisipliner har sine begrensninger og analytiske særpreg, mener jeg antropologi overgår disse og representerer noe autentisk, mangfoldig og fragmentert i mylderet av konvensjoner. Dessuten gir studiet spillerom til å konstruere og generere egne slutninger. Nettopp fordi faget er så mangfoldig, er studentene også deretter, noe som gir grunnlag for et godt studentmiljø.

Hvordan har overgangen fra bachelor- til masterprogrammet vært?
Det er klart at det er en overgang mellom å skrive en oppgave tuftet på eksisterende artikler og det å produsere et helt eget prosjekt fra bunn. Men vi har fantastiske veiledere og professorer på instituttet som gjør denne overgangen betydelig enklere. Som student på UiB får du virkelig det beste akademia har å tilby hva angår professorer og undervisningsassistenter.

Hva skal du skrive/hva skriver du masteroppgaven din om? Hvorfor valgte du dette temaet?
Mens min opprinnelige motivasjon for å velge antropologi var det sosiokulturelle aspektet som tradisjonelt hefter ved faget, har de ulike emnene vi har hatt langs løpet endret denne kursen. Som antropolog er jeg mer enn fascinert av menneskelig kultur og samfunn, men det som når meg i hjertet er de materielle relasjonene slik samhandling foregår gjennom. Jeg skriver derfor om relasjonen mellom mennesker og objekt, innenfor konteksten av et arkitektonisk bygningskompleks i Stavanger. Selv om det er mye spennende å utforske i utlandet, prissetter jeg etnografien vårt eget land tilbyr. Vi er beriket av kompleksiteter som er verdt å studere. Derfor valgte jeg å studere mitt eget samfunn; med fokus på hverdagslig, menneskelig prosa i termer for objekter rundt oss.

Hva er den viktigste kompetansen du tilegner deg som masterstudent i sosialantropologi?
Selvstendighet, kritisk tenkning og å tenke utenfor konvensjonelle rammer. Du lærer hvordan å være et menneske, rett og slett. Evnen til å betrakte andre mennesker på deres premisser, og å gi avkall på pre-antakelser du kanskje ikke visste at du hadde. Utvide horisonten både som menneske og akademiker. Et fag som burde vært obligatorisk.

Hva er ditt beste minne fra studietiden på master så langt?
Møte andre studenter og engasjere seg i faglige diskusjoner.

Hvorfor bør nye søkerer velge master i sosialantropologi?
Hvis du liker alt og ingenting; er fragmentert av natur og lærevillig, er antropologi noe for deg.

Har du tips til ferske masterstudenter?
La antropologien forføre deg.

Hva tenker du å gjøre etter mastergraden din?
Jeg håper å kunne forske videre! Det er flere tematikker som engasjerer meg!