Bergen Offshore Wind Centre (BOW)

Viktig å samordne havvindinitiativene på Vestlandet

Timingen kunne ikke vært bedre da byrådsleder Roger Valhammer besøkte Bergen Offshore Wind Centre (BOW) ved Universitetet i Bergen for å snakke om havvind i Bergen og på Vestlandet

Neste
tre menn rundt et bord
Roger Valhammer (t.h) med politisk rådgiver Anders Tangerås (midten) og seksjonssjef Richard Taule (t.v.) besøkte Bergen Offshore Wind Centre (BOW) ved Universitetet i Bergen
Jens H. Ådnanes, UiB
mennesker i dialog
Dekan Gunn Mangerud i dialog med byrådslederen
Jens H. Ådnanes, UiB

12. mai 2022, dagen etter Regjeringen la frem nye ambisiøse mål for satsning på havvind i Norge, var byrådsleder Roger Valhammer på besøk ved Bergen Offshore Wind Centre (BOW) ved Universitetet i Bergen. Byrådslederen hadde med seg politisk rådgiver, Anders Tangerås og seksjonssjef for strategi og utvikling, Richard Taule.

Besøket fikk en innledning om satsningen på klima- og energiomstilling ved Universitetet i Bergen av dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Gunn Mangerud, samt presentasjoner av BOW sitt arbeid av direktør Finn Gunnar Nielsen, førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui og stipendiat Ida Marie Solbrekke.

Tilstede på møtet var også BOWs nestleder Cristian Guillermo Gebhardt, energidirektør Kristin Guldbrandsen Frøysa og administrativ koordinator for BOW, Torill Eidsvaag.

Vestlandet har en viktig rolle

Presentasjonene ble etterfulgt av en dialog om havvind i regionen.

Alle var enige om at Bergen og Vestlandet kommer til å ha en viktig rolle i Norges havvindsatsning og at Hywind Tampen, som skal driftes fra Bergen, er et godt eksempel på dette. Det var også stor enighet om at det finnes mange gode initiativer på havvind og at en tettere samordning av de ulike initiativene vil være gunstig.

Finn Gunnar Nielsen understreket at, med det målet regjeringen har satt seg, skal man bygge en industri tilsvarende Norges vannkraftindustri på 18 år. Da trenger man klare delmål for å lykkes.