Forskning
Trond Mohn forskningsstiftelse (TMF) stipender

Trond Mohn forskningsstiftelse-stipender

En rekke fremragende forskere har fått tildelt Starting Grants fra Trond Mohn forskningsstiftelse.

Trond Mohn forskningsstiftelse (TMF) har tildelt mer enn en milliard kroner til forskningsinstitusjoner i Norge, basert på donasjoner fra Trond Mohn, Marit Mohn og Frederik Mohn. Stiftelsen har bidratt til å rekruttere 51 fremragende forskere fra hele verden til Universitetet i Bergen gjennom Starting Grant-programmet.

Disse har TMF Starting Grants i 2024:

Henriette Aksnes Gabriele de Seta - Jana Birke BelschnerJustas ZalieckasMali Husby RosnesCarina StrellSuzette FlantuaErlend Grong - Salwa Suliman - Willem van der BiltKarl M. Laundal - Eirik Hovden - Arjan Schakel

Forskerne som får stipendet, får finansiering i inntil fire år for å danne en egen forskningsgruppe og bygge opp sin egen profil innen fagfeltet.  UiB forplikter seg til å lyse ut en fast stilling i det aktuelle fagfeltet.

TMF og UiB finansierer rundt halvparten av kostnadene hver. Starting Grant-programmet skal være et godt strategisk rekrutteringsverktøy for UiB, som nominerer gode internasjonale kandidater til Bergen eller Bergensbaserte kandidater man ønsker å beholde i Bergen.

Våren 2019 startet UiB og Trond Mohn stiftelse opp TMF-UiB Career Program for forskerne som har TMF Starting Grant.

Les om noen av forskerne som har fått stipendene i lenkene under.

Trond Mohn forskningsstiftelsen tilbyr årlige orienteringsmøter om TMF Starting Grants for UiBs fakulteter og enheter. Disse blir vanligvis gjennomført mellom november og januar. Møtene koordineres av Forsknings- og Innovasjonsavdelingen.

Den 1. februar 2024 endret stiftelsen navn; fra 'Trond Mohn stiftelse' (TMS) til 'Trond Mohn forskningsstiftelse' (TMF). I eldre artikler vil TMS- benevnelsen forekomme.

Denne siden oppdateres av Jutta Schloon.

Tilknyttet innhold