Institutt for geovitenskap
HMS

Felt og tokt ved Institutt for geovitenskap

Skal du lede eller delta på felt og tokt? Da må du vite dette.

Ved Institutt for geovitenskap er det i løpet av et år stor felt- og toktaktivitet. Det er ytterst viktig at alle som deltar på denne type aktiviteter er oppdatert på hva som er rutiner for HMS generelt, og hva som gjelder av reglement og retningslinjer før, under og etter felt og tokt. På denne siden vil man kunne finne all relevant informasjon og lenker i forbindelse med HMS i felt og på tokt.

Feltledere/toktledere og deltakere på felt og tokt plikter å sette seg inn i sentrale retningslinjer for felt og tokt, sikkerhetsregler for felt (for tokt er det rederiet som er ansvarlig for sikkerheten), og annen relevant informasjon som er spesifikk for det aktuelle feltarbeidet/toktet.

Feltledere/toktledere plikter også å sørge for at administrasjonen har adekvat informasjon om reisedetaljer, og at det er levert informasjon for samtlige deltakere. I en beredskapssituasjon er dette svært viktig.

I forkant av feltarbeid skal fagleder/feltleder også gjennomføre et orienteringsmøte med Administrasjonssjef, der tema er transport, feltarbeidets art, risiko som er vurdert og hvilke tiltak som er implementert, beredskap, samt eventuell informasjon/opplæring som blir gitt til deltakerne før gjennomføring av felt.

Alle felt, tokt og gruppereiser (inkluderer alle felt- og toktreiser, alle felt- og toktkurs, alle reiser og feltarbeid med studenter og alle andre reiser med fem eller flere deltakere)