Det humanistiske fakultet
Spansk språk og latinamerikastudium

Spanskstudier og reiselyst – en bra kombo

– Jeg har alltid vært interessert i andre kulturer. Her ved UiB fikk jeg muligheten til å lære om litteratur, kultur og språk i Nord-Amerika og Sør-Amerika.

Både utvekslingsoppholdene og feltarbeidet er opplevelser jeg er takknemlig for. Å kombinere reising og studier er noe UiB legger til rette for og anbefales på det sterkeste av meg

En av grunnene til at Øyvind valgte å studere Spansk og latinamerikastudier var fordi han som ungdom ble interessert i språk. Særlig spennende synes han det var med spansk, fordi det er et internasjonalt språk som regnes som offisielt språk i omtrent 20 forskjellige land.

– Det er det andre mest vanlige morsmålet i verden med rundt 480 millioner morsmålsbrukere, omtrent 100 millioner flere enn engelsk, kan han fortelle.

– I tillegg til dette, har jeg alltid vært interessert i andre kulturer. Her ved UiB fikk jeg muligheten til å lære om litteratur, kultur og språk i Nord-Amerika og Sør-Amerika.

Kan velge mellom språk, litteratur og historie

Studieprogrammet er bygget opp av tre forskjellige fagblokker. Det vil si at studentene hvert semester vil ha 10 studiepoeng i tre fagdisipliner: spansk språk, latinamerikansk litteratur og latinamerikansk historie.

– På denne måten, får vi en bred kunnskap og forståelse av hvordan Latin-Amerika er, og hvorfor det har blitt slik. I løpet av de to siste semestrene av mastergraden får vi velge én av fagdisiplinene vi vil fordype oss i, og skriver deretter en oppgave om et tema vi velger selv, forklarer Øyvind.

Universitetet har mange spennende utvekslingsavtaler, både i og utenfor Europa. I løpet av de fem årene Øyvind har studert ved UiB har han vært tre semester på utveksling til Spania.

– Jeg var to semester på utveksling i Barcelona på bachelorgraden og ett semester i Alicante på mastergraden. I løpet av tiden jeg tilbragte i Spania forbedret jeg språkkunnskapene mine betydelig, jeg fikk nye interesser innenfor akademia og venner fra mange forskjellige land, forteller han.

– Å dra på utveksling er noe jeg vil anbefale til alle studenter, spesielt til språkstudenter!

Øyvind Hodnekvam
Privat

På feltarbeid i Panama

Øyvind fikk også mulighet for å dra på feltarbeid i løpet av masterskrivingen.

– Jeg hadde et ønske om å forske på språk i Mellom-Amerika, noe som ble temaet for masteroppgaven min. Denne handler om holdninger overfor tiltalepronomen brukt i Panama, forteller han.

I sammenheng med oppgaven dro han til Mellom-Amerika i tre uker for å intervjue mennesker på halvøyen Azuero.

– Det kanskje litt sære temaet for oppgaven min understreker at vi studenter virkelig står fritt til å velge det vi selv synes er spennende. Når vi selv kan velge tema blir forskningen og skriveprosessen givende og interessant.

Øyvind forteller også at han fikk økonomisk hjelp av universitetet til å gjennomføre feltarbeidet, gjennom et reisestipend.

– Både utvekslingsoppholdene og feltarbeidet er opplevelser jeg er takknemlig for å ha opplevd. Å kombinere reising og studier er noe UiB legger til rette for og det anbefales på sterkeste av meg!

Frihet til å styre studiehverdagen selv

– Nå består en vanlig uke for meg av mange timer på lesesalen, hver dag. Det kan til tider være utfordrende, da en må være strukturert og disiplinert, men en får til gjengjeld frihet til å strukturere sin egen arbeidsdag og bestemme hva en skal ha fokus på, noe jeg personlig synes er behagelig.

Studenter som gjennomfører bachelor- og/eller masterprogrammet i Spansk språk og latinamerikastudier får en bred kunnskap og en god kombinasjon av litteratur, historie og språk. Selv om en ikke utdanner seg til et spesifikt yrke, vil en få ulike arbeidsmuligheter. Dette kan være som lærer i skolen, ansatt innenfor kulturnæringen, turistnæringen eller i internasjonale organisasjoner.

– Hvis det er noen som er usikre på om de ønsker å studere spansk, vil jeg anbefale det. Du vil få en spennende og variert studiehverdag med dyktige faglige ansatte og frihet til å fordype deg i det du interesserer deg for, forteller Øyvind.