Institutt for informatikk
Utdanning

Informatikkdagen - Lær om IT-studier i Bergen

Sjekk studiemulighetene innenfor informatikk, bli bedre kjent med faget på Høyteknologisenteret, møt informatikkstudenter, og hør om jobbmuligheter. Åpent for alle!

Informatikk på UiB
echo/UiB

Vi har gleden av å invitere alle realfagselever til Høyteknologisenteret i Bergen v/Institutt for informatikk for å delta på informatikkdagen. Her vil elevene få nyttig informasjon om informatikk studiene på UiB, IKT ved SV fakultetet og Høgskulen på Vestlandet.

Vi håper dere vil komme å dele dagen med oss, og vi vil prøve å gi dere så bra informasjon om våre studier som mulig. I tillegg til spennende prat vil det også være pizza til alle, og gaveposer til de 50 første som møter opp.

Programmet for dagen: *Endringer kan forekomme*

12:15 - Presentasjoner om studielivet:
• Echo, Gnist: Jenter på informatikk, samt det sosiale rundt det å studere informatikk
• Fagutvalgene: SV, HVL, echo
• Ny student: Prat om hvordan det er å være ny i studiehverdagen

13:15 - Pause med frukt, kjeks, kaffe og brus

13:45 - Arbeidslivet:
• Buypass: En av våre tidligere bachelorstudenter forteller om å starte karriere etter en bachelorgrad i informatikk.
• Hva driver en ferdigutdannet bioinformatiker med?
• Professor Siv Hollup holder innlegg

15:00 - Pizza og stands:
Fagutvalgene (HVL, echo, SV), Institutt for Informatikk, studentambassadører og bedriftene vil stå klare til å svare på alle spørsmål du har om å studere informatikk, enten det handler om opptak, studietid eller arbeidsfremtid. Du kan også spise pizza og mingle.

Dette må du få med deg! Meld deg på her

Lurer på om du skal studere informatikk? Møt menneskene som jobber med informatikk på ulike måter

• Informatikk er vitenskapen som ligger bak enhver programvare, fra enkelte dataprogram, mobilapper og spill, til store IT-systemer, databaser og nettportaler.
  • Informatikere trengs i alle faser av utvikling av slik programvare: problemformulering, problemløsing, design, utvikling og programmering.
  • Informatikkstudiet starter med at vi lærer å programmere, dvs å få datamaskinen eller mobilen til å utføre akkurat det vi vil at den skal gjøre.
  • Informatikk ligger i skjæringspunktet mellom mange ulike arbeidsområder. Kompetansen kan brukes innen: Medisin, finans, romforskning, oljeindustri, underholdning og mange andre steder.

Derfor er behovet for informatikk-kompetanse stort i framtida: