Institutt for informatikk
Sikkerhet

Angriper utfordringene i 5G-teknologien

Når ambisjonene i 5G-teknologien høynes øker også kravene til avanserte teknikker for kommunikasjonssikkerhet.

5g nett
Getty images

Mobilkommunikasjonsteknologi har endret livsstilen vår på drastisk og dramatisk vis de siste årene. Med en mobilenhet i hånden kan vi i dag enkelt koble til andre på Internettet, ha samtaler med venner via ulike applikasjoner, lytte til dine favorittsanger, undersøke ny musikk, og ikke minst lese de siste nyhetene i sanntid til enhver tid. Og bedre skal det bli.

Den nye 5G-teknologien lover å gi oss mye mer, blant annet en høyere kommunikasjonshastighet, en massiv tilkoblingskapasitet, og ikke minst en ekstremt pålitelig kommunikasjonskvalitet som vil muliggjøre pålitelig live-kontroll av en redningsrobot i tøffe omgivelser. Men for å realisere det fulle potensialet i 5G-teknologien må vi fremme alle dens teknologiske komponenter.

Nøye utformede trafikkregler

— Luftgrensesnittet er en grunnleggende teknikk innen trådløs og mobil kommunikasjon som omhandler overføringer av elektroniske bølgeformer mellom mobile enheter og en nærliggende mobilbasestasjon. Elektroniske bølgeformer må vanligvis dele et smalt frekvensbånd for å krysse luften, og på samme måte som biler på veien styres av strenge trafikkregler for jevn trafikkflyt, må elektroniske bølgeformer følge nøye utformede «trafikkregler» for å krysse veien mellom mobiltelefonen og basestasjonen i luften for rask og pålitelig kommunikasjon, sier Chunlei Li, førsteamanuensis ved Institutt for informatikk på Universitet i Bergen.

— 5G-teknologien lover massiv tilkobling og høy kommunikasjonshastighet. Men når ambisjonene høynes, stilles det også desto krav til avanserte teknikker for luftgrensesnittet. Ettersom andre enheter også kan fange den elektroniske bølgeformen som krysser i luften, fører den enorme tilkoblingen til enheter i 5G-nettverket også til flere sikkerhetsproblemer i 5G-kommunikasjon, fortsetter han.

Li har nylig fått finansiering til å lede et forskningsprosjekt innen 5G-mobilteknologi fra Norges Forskningsråd gjennom IKTPLUSS-programmet, og skal i prosjektet kalt «SEquences and Their Applications» angripe utfordringene knyttet til kommunikasjonssikkerhet i 5G-teknologien.

Nye sikkerhetsteknikker

— Jeg er matematiker og kryptolog ved Selmersenteret ved Universitetet i Bergen, som blant annet tilbyr to ulike studieprogram innen sikkerhet. I prosjektet vil jeg formulere de nye kravene innen luftgrensesnitteknikker, og se etter bedre løsninger med avanserte matematiske verktøy. Jeg kommer også til å undersøke nye sikkerhetsteknikker for bedre beskyttelse av 5G-nettverket, sier Li.

Selmersenteret ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Bergen er en forskningsgruppe om kryptologi, sikker kommunikasjon og cybersikkerhet. Gruppen har etablert en attraktiv vei for interesserte studenter med et bachelorprogram i datasikkerhet, og et masterprogram i informasjons- og kommunikasjonssikkerhet, som begge vil gi gode muligheter for å ta doktorgrad i sikkerhetsrelaterte felt.

— Forskningsgruppen har utmerkede nettverk med sikkerhetsgrupper i Norge og resten av verden. Gruppen har blant annet et tett samarbeid med Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, og har i samarbeid med Simula Research Lab via Simla UiB befestet seg som én av de største og mest suksessrike kryptoforskningsgruppene i Skandinavia, avslutter Li.