Institutt for informasjons- og medievitenskap

Medieselskaper pitcher ideer til masterprosjekt

Vil du skrive masteroppgave med selskaper som strømmetjenesten TV 2 Sumo eller medietech-selskapet Mediability? Dette er mulig i medieklyngen Media City Bergen.

Masterstudenter på medie- og interaksjonsdesign blir presentert for ideer til masteroppgaver av bedrifter
Zulfikar Fahmy

Studenter på master i medie- og interaksjonsdesign og master i informasjonsvitenskap, ved Institutt for informasjons og medievitenskap skal velge masterprosjekt denne våren og møtte sentrale selskaper i medieklyngen som vil samarbeide med dem.

TV 2 Sumo styrkes av studenter

- Vi pitchet et TV 2 Sumo Kids-prosjekt i fjor, og nå skriver fire masterstudenter i medie- og interaksjonsdesign masterprosjekt om dette. Det er ganske unikt i universitetssammenheng med fire studenter som skriver masteroppgave sammen. Vi har faste møter og gleder oss veldig til å se resultatet, sier Eva Iselin Husby, Product Owner i TV 2 Sumo.

Husby og kollega Alexander Valland Strømme, Lead UX hos TV 2 Sumo, pitcher nye ideer til masterprosjekt knyttet til strømmetjenesten for de masterstudentene på de to teknologitunge masterutdanningene.

- Vi har arbeidet hardt med å jobbe oss opp på standarden som våre konkurrentene har. Men det er også viktig å ha noe som konkurrentene ikke har. Noe som skaper en "buzz", sier Husby. Her kan studentene bidra med utforsking og eksperimentering av nye løsninger og nytenkning.

- Dere må bruke anledningen til å lære, for eksempel om hvordan vi bruker UX i en bedrift og det er vi innstilt på å dele, avslutter Husby.

Veiledes av både bedrift og professor

Masterprosjekter består av to deler: 1) en praktisk komponent, som feks, utvikling av en prototype eller utføre et feltstudium, samt 2) en skriftlig vitenskapelig rapport med utgangspunkt i den praktiske delen.

- Men, dette er ikke rene produktutviklingsprosjekter, understreker Kristine Jørgensen, professor i medievitenskap og leder av både bachelor og master i medie- og interaksjonsdesign.

- Vi er opptatt av at masterprosjektet er selvstendige prosjekt, hvor en ikke er avhengig av bedriften, men arbeider med problemstillinger og teknologi som de er svært opptatt av, sier Jørgensen.

Kognitive tjenester

Steinar Søreide, CTO, i Mjoll, helied av medieselskapet Mediability, er særlig opptatt opptatt av nye kognitive tjenester:

- Det er noe som opptar mange og også oss. Det er ikke alle mediehus som har kapasitet til å utvikle slike tjenester. Vi ønsker å være en tilrettelegger for slike tjenester for mediebrukerne, som for eksempel, journalister, sier Søreide.

- Vi er tilgjengelig for diskusjoner om problemstillinger. Vi kan bruke mye tid på å prate om disse. Vi kan også mye om temaer som kognitive tjenester og vi kan veilede på tekniske ting også, understreker Søreide.

Masterstudentene gjennomfører prosjektene høst 2019 og vår 2020, og har en eller flere veiledere i selskapet som kommer med innspill og tilbakemeldinger, i tillegg till en professor som er formell veileder.