Det medisinske fakultet
Master i klinisk ernæring

Elektiv periode i master i klinisk ernæring

Elektiv periode er en fireukers periode lagt til januar i 2. semester på masterstudiet. I elektiv periode skal du velge mellom ulike valgemner som tilbys. Totalt skal du ha emner tilsvarende 6 studiepoeng i perioden, ett emner i første periode og ett emne i andre periode. Elektiv periode er obligatorisk for studenter på Masterprogram i klinisk ernæring, men du har flere valgmuligheter i løpet av perioden.

Emner som tilbys i januar 2024

En oversikt over emnetilbudet i januar 2024 er nå publisert. Oversikt over emnene finnes på studieprogramsiden på Mitt UiB og i denne tabellen

Informasjon om frister, opptak og lignende finner du her.

Se hva underviserne selv sier om sitt elektive emne

Innpassing av andre emner

Elektiv periode er obligatorisk for studenter på Masterprogram i klinisk ernæring og 6 studiepoeng skal avlegges i januar 2. Semester. Det er ikke mulig å søke om å få innpasset andre emner tatt ved UiB eller andre utdanningsinstitusjoner.

Dersom studenter velger en masteroppgave som inneholder dyreforsøk, vil det medføre krav om å gjennomføre kurs i dyreforsøk. I slike tilfeller vil kurs i dyreforsøk bli godkjent som tilsvarende elektive emner. Dette forutsetter at masteroppgaven krever slike kurs.

Retningslinjer for elektiv periode

Retningslinjer for de elektive periodene. Vedtatt i Programutvalg for ernæring (PUE) 21. september 2022

1. Elektive emner ved Det medisinske fakultet

• Emnene som blir innmeldt (ved Det medisinske fakultet) må være forankret i et institutt og inkludere emnebeskrivelse. Emnene vurderes som bestått/ikke bestått.
  • Emnebeskrivelsene må vedtas av Programutvalg for ernæring og/eller Programutvalg for medisinstudiet.
  • Emnene bør være på tre studiepoeng (to uker) eller seks studiepoeng (fire uker).

2. Innpassing av andre emner

• Studenter på Masterprogram i klinisk ernæring skal gjennomføre 6 studiepoeng i løpet av elektiv periode på 2. semester. Elektiv periode er obligatorisk, og studenter kan velge emner fra oppgitt emnetilbud i elektiv periode.
  • Det er ikke anledning til å søke om å få innpasset andre emner tatt ved UiB eller andre utdanningsinstitusjoner.
  • Dersom Masteroppgaven er av en slik art at kurs i dyreforsøk kreves, vil studentene det gjelder få fritak fra elektiv periode og i stedet ta kurs i dyreforsøk i løpet av 2. semester.