Det medisinske fakultet
Pressemelding

Kan ha funnet en nøkkel til behandling av pasienter med Parkinsons sykdom

Forskere i Bergen har funnet at tilskudd med et spesielt B-vitamin øker nivået av NAD i menneskehjernen, noe som kan være svært gunstig for mennesker med hjernesykdommer som for eksempel Parkinsons sykdom.

Studien var ledet av professor og overlege Charalampos Tzoulis (midten), sammen med senior forsker Christian Dölle (venstre) og overlege Brage Brakedal (høyre).
Eivind Senneset

NAD er essensiell i kroppens stoffskifte, og avgjørende for en rekke cellulære prosesser, for eksempel reparasjon og kontroll av vårt arvestoff (DNA). Økte NAD-nivåer har vært knyttet til et lengre og sunnere liv hos dyr, og har vist seg å beskytte nerveceller mot ulike former for stress og sykdom. Den nye studien viser, for første gang, at NAD-nivåene i menneskehjernen kan økes ved å innta nikotinamid ribosid (NR).

Nikotinamid ribosid (NR) er et medlem av vitamin B3-familien, som finnes i matvarer som frukt, grønnsaker, kjøtt og melk. NR kan også inntas som kosttilskudd.

Potensiell behandling mot Parkinsons sykdom

Målet med den kliniske studien, som er ledet av professor Charalampos Tzoulis ved Klinisk institutt 1, Universitetet i Bergen, var å fastslå om inntak av NR kan forsterke NAD-stoffskiftet i hjernen til personer med Parkinsons sykdom. Totalt tretti personer med nylig diagnostisert Parkinsons sykdom deltok i studien.

Disse fikk enten 1000 mg NR, eller placebo, i totalt tretti dager. Resultatene viser at personene som fikk NR-tilskudd også fikk betydelig økt nivå av NAD i hjernen. Disse pasientene fikk i tillegg endret stoffskiftet i hjernen og reduserte betennelsesmarkører i væsken som omgir hjernen og ryggmargen. Forskerne fant også en mild, men signifikant endring i Parkinsonssymptomer hos de deltakerne som fikk endret stoffskiftet i hjernen

– Denne studien representerer en ny tilnærming innen eksperimentell behandling for Parkinsons sykdom.Vi tror at det å forsterke hjernens NAD-stoffskifte ikke bare vil angripe og forbedre sykdomsrelaterte prosesser ved Parkinsons sykdom, men at det også kan styrke nervecellenes stoffskifte og gjøre dem mer motstandsdyktige mot aldersrelatert stress og sykdom. Resultatene av studien er svært oppløftende og utpeker NR som en potensiell nevrobeskyttende terapi ved Parkinsons sykdom, noe som bør undersøkes videre i større studier. En nasjonal fase II-studie (NOPARK) pågår allerede ved senteret vårt Neuro-SysMed, forteller Tzoulis.

Den store nasjonale fase ll-studien heter NOPARK og rekrutterer mennesker med Parkinsons sykdom fra hele Norge. Pasienter som har hatt diagnosen i inntil to år kan delta. Mer informasjon finnes her: https://neuro-sysmed.no/dis-clinic-stud/parkinsons-disease/

Forskningsresultatene er denne uken publisert i det renommerte tidsskriftet Cell Metabolism https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(22)00045-6

Forskningen er omtalt i Dagsrevyen 01.03 og i NRK som nettsak