Det medisinske fakultet
Studentrapport

Fra bioingeniør til genetisk veileder

Heidi Kristine Wattengård (30) leverer snart masteroppgaven sin, og ser tilbake på et studieløp som har gitt henne et godt grunnlag for å reflektere rundt praksis, teknologi, samfunn og helse.

Jeg har alltid hatt interesse for både samfunnsfag og naturfag, og ønsket å ta en master der jeg kunne bruke bakgrunnen min som bioingeniør og få lære mer om blant annet det mellommenneskelige og etikk i helse. På master i helse og samfunn, med studieretning i genetisk veiledning, kan jeg checke av på alt!

I løpet av masteren har vi hatt spennende og variert undervisning. Jeg har valgt et studieløp der jeg har fått være i praksis, noe som har gitt meg en flott mulighet til å se hvordan de jobber og få prøve selv! Masteren har gitt meg et bedre grunnlag til å reflektere rundt praksis, teknologi, samfunn og helse.

I tillegg til spesifikk kunnskap inn mot fagfeltet i genetisk veiledning, har jeg fått erfaring med helsefaglig forskning. Engasjerte forelesere og et tverrfaglig miljø bidrar også til diskusjoner om blant annet samspillet mellom individ og samfunn i et helseperspektiv, som er en kompetanse som kan brukes flere steder innenfor helsetjenesten.