Det medisinske fakultet

Nasjonal arbeidsgruppe for praksisstudier i odontologiske fag

Her finner du informasjon om saker, medlemmer og referat fra Nasjonal arbeidsgruppe for praksisstudier i odontologiske fag.

T.v.: To tannleger med munnbind og hvite frakker, jobber med redskaper om et felles prosjekt. T.h.:  Et brett med diverse tannundersøkelsesverktøy ligger i forgrunnen, bak er en tannklinikk.
Colourbox

Arbeidsgruppens formål

Gruppens mandat er å bidra til fortsatt nasjonal koordinering på praksisfeltet, samt å drøfte og ivareta felles kjøreregler mellom utdanningsinstitusjonene og Den offentlige tannhelsetjenesten (DOT). Med utgangspunkt i føringer for praksisfeltet i nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanninger (RETHOS) skal gruppen foreslå nødvendige tilpassinger for samarbeidet om praksisstudier i odontologiske fag, herunder styrking av tverrprofesjonell samarbeidslæring. Gruppen skal løfte frem arbeid med kvalitet i praksis, og stimulere til tiltak for kompetanseheving av praksisveiledere. I sitt arbeid skal gruppen i tillegg bidra aktivt til dialog med bevilgende myndigheter for å styrke de økonomiske rammevilkårene for praksisstudier.

Gruppen er oppnevnt for en ny periode fra november 2022 frem til møte i nasjonalt fagorgan høsten 2025.

Sammensetning

Kristin S. Klock, professor/faglig leder, praksisstudier (UiB - leder)

Hans Jacob Rønold, prodekan undervisning, tannlegestudiet (UiO)

Linda Lundsbakken, høgskolelektor, tannpleierstudiet (INN)

Guro Møller, leder av universitetsklinikk, tannlege- og tannpleierstudiet (UiT)

Anne Eikeland, universitetslektor, tannpleierstudiet (UiO)

Bjørnar Hafell, fylkestannlege (DOT)

Hilde Haugen, førstelektor, tannteknikerstudiet (OsloMet)

Vibeke Lunde, rådgiver (UiT)

Sekretariatsfunksjon ivaretas av Det medisinske fakultet UiB v/ seniorrådgiver Kristin Walter.

Gruppen rapporterer til Nasjonalt fagorgan for utdanning og forskning innen odontologiske fag.