Institutt for sammenliknende politikk

Kvantitative metoder i søkelyset ved Sampol

28.-29. mars organiserte forskningsgruppen MOR ved Institutt for sammenliknende politikk et todagers kurs i avansert kvantitativ tekstanalyse med Dr. Nicole Baerg (Universitetet i Essex og Bank of England).

Students having a lecture
Reto Wuest

Det var stor interesse for kurset, med ph.d.-kandidater og ansatte fra flere av instituttene ved SV-fakultetet som deltakere. Kurset satte søkelys på nyere forskning innenfor feltet Text as data i samfunnsvitenskapene, eksempelvis å linke kausal inferens og tekstanalyse, samt utvikling innen sentimentanalyse.

Kurset i kvantitativ tekstanalyse var det første i rekken av en serie mindre kurs (short courses) i kvantitative metoder som forskningsgruppen skal arrangere i løpet av de neste fire årene. Målsettingen er å styrke metodeopplæringen i ph.d.-programmet ved instituttet, samtidig som det er tilbud for andre ansatte som ønsker å holde seg oppdatert på den siste utviklingen innenfor kvantitative metoder. Forskningsgruppen vil også organisere et 10 studiepoengskurs (med mulighet for en 5 studiepoengsvariant) i Panel and pooled Data Analysis 15.-19. august 2022. Dette kurset, som også er finansiert av SAMEVAL, vil holdes av professor Vera E. Troeger (Universitetet i Hamburg).