Institutt for sammenliknende politikk
DALAI LAMAS NORGESBESØK

- Forståelig at regjeringen ikke vil provosere Kina

Kina-ekspert Hans Jørgen Gåsemyr skriver i en kronikk i Aftenposten at Norge trenger et ryddig forhold til den voksende stormakten Kina, og at det derfor er forståelig at regjeringen velger ikke å møte Dalai Lama.

Colourbox

Provoserende fredspriser

Den norske regjeringens beslutning om ikke å møte Dalai Lama er et forsøk på å normalisere Norges betente men viktige forhold til Kina, skriver Kina-ekspert og stipendiat Hans Jørgen Gåsemyr ved Institutt for sammenliknende politikk i en kronikk i Aftenposten 28. april.

Tildelingen av to fredspriser til kritikere av Kina - Dalai Lama i 1989 og Liu Xiaobo i 2010 - har provosert Beijing kraftig, men i lys av Kinas voksende makt i verden er det realpolitisk ikke en farbar vei å holde frem med provokasjonene, skriver Gåsemyr.

- Realpolitisk nødvendig å bedre forholdet til Kina

Gåsemyr viser til at også Danmark, Storbritannia, Frankrike, Tyskland og USA utviser forsiktighet overfor Beijing og unngår åpenbare provokasjoner, og at det er naturlig at den norske regjeringen gjør det samme.

- Som bilateral og internasjonal aktør tror jeg vi har særdeles lite å vinne på og fortsette et sololøp overfor Kina - på kort og på veldig lang sikt, skriver Gåsemyr. Han understreker at han har respekt for kritikerne av regjeringens beslutning, men viser til at den norske regjeringen også har en god sak.

Les hele kronikken her.