Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Velkomstuken

Velkommen som student ved SV-fakultetet!

Velkomstuken ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet er stappfull av interessant innhold. Les mer om mentorordningen og fadderopplegget her.

Mange studenter er samlet på trappene utenfor SV-fakultetet
Slik så det ut under velkomstuken i 2022.
Janne F. Lønne

Det har blitt jobbet intenst for å ha alt klart til velkomstuken ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet 14.-20. august, slik at nye studenter får en uforglemmelig start på studielivet.

— Studiestart er en festuke for universitetet! Endelig skal det igjen bli et yrende liv på campus, og spennende aktiviteter i våre flotte undervisningsrom. Vi ønsker «gamle» studenter velkommen tilbake, og ikke minst ser vi fram til å treffe nye studenter som har valgt Universitetet i Bergen og Det samfunnsvitenskapelige fakultet som studiested, sier dekan Jan Erik Askildsen.

— Det store engasjementet vi finner hos studentene, både faglig og innen de mange andre aktivitetene som hører et studentliv til, er viktig for universitetet. Vi gleder oss til å treffes på forelesninger, til spørsmål og diskusjoner, og høre deres meninger om fag og hvordan vi best mulig kan tilrettelegge for en givende og meningsfull tid på universitetet. Men først er det viktig å bli kjent med hverandre, treffe nye venner. Fakultetet og instituttene har laget et spennende og nyttige program for den første uken, med fag og sosiale aktiviteter. Det vil gi et godt grunnlag for å komme i gang. Til dere nye studenter: Lykke til, ser fram til å treffes!

Mye program

Velkomstuken er proppfull av spennende program - både faglig og sosialt.

— Det er bare å glede seg! Vi har utekino, felleskonsert på Koengen, morgenrave på Kvarteret, campusvandring, studenttorg, og selvfølgelig forskjellige faglig-orienterte aktiviteter som velkomstmøter, studieprogrammøter, fagdager og åpningsseremoni for alle på Universitetet i Bergen, sier rådgiver ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Helene Unneland. Hun har ansvar for velkomstuken.

Ved SV-fakultetet (som er forkortelsen) har 1592 studenter takket ja til studieplass i år, og over 1000 har takket ja til å være med i en mentorgruppe.

Mentorordningen

Hva er en mentor?

— En mentor er en erfaren student, som er med å ta imot de nye studentene. Mentoren bruker kunnskapen og erfaringen sin om hva det vil si å være en ny student til å gi gode råd. Hva er det lurt å vite, som ikke nødvendigvis blir sagt i forelesningssalen eller studieprogrammøtet? Hvor er det lurt å gå og lese? Hvordan finner du fram til et treningssenter? Hva er egentlig en studentforening? Hvilken bør du velge? Hva gjør man med første obligatoriske innlevering? Mitt UiB - hva i alle dager er det for noe? Hvor finner man pensum? Hvor er det lurt å kjøpe bøker? All den tause kunnskapen man bare plukker opp etterhvert som man erfarer livet som student - det skal en mentor overføre til de nye, sier rådgiver ved SV-fakultetet, Helene Unneland.

— Mentorene fortsetter å gi råd utover den første uken?

— Ja, mentorordningen fortsetter gjennom hele høsten. Vi tenker litt på dette som et integreringstiltak. For første gang i livet ditt er du helt alene. Du har ansvar for hverdagen din, studiene dine, du skal finne ut alt på egen hånd. I tillegg er du gjerne helt ny i byen og har kanskje ikke en venneflokk rundt deg. På kort tid skal du både etablere deg sosialt, som selvstendig person i et hjem og begynne på et helt nytt lærested. Det å ha en gruppe å gå sammen med og en mentor som kan vise deg ting og være med deg første gang du besøker en studentorganisasjon eller andre ting, kan senke terskelen, sier hun.

— Det å få på plass et godt sosialt miljø så tidlig som mulig tror vi har veldig mye å si for læringsmiljøet. Så det å skape gode sosiale rammer, slik at studentene er mest opptatt av det underviser sier, og ikke bare tenker «hvem skal jeg snakke med i pausen»

Fadderordningen

Hva er så fadderordningen?

— Fadderopplegget varer en uke. Det er den første uken og det er først og fremst sosialt og studentdrevet. Det handler mye om å treffes og gjøre gøye ting. Dette er også en introduksjon til hvordan det er å være student i Bergen, sier Unneland.

Karl Olaf Svennevik er leder for fadderstyret ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

— Å delta på fadderaktivteter er en glimrende måte å bli kjent med nye mennesker på. Det er viktig å legge inn en egeninnsats også. Det å bli kjent med ens medstudenter vil også bidra til en bedre studiehverdag rent faglig, sier han.

Vanlige spørsmål

På Informasjonssenteret ved SV-fakultetet får de inn mange spørsmål for tiden. Her er de to vanligste, og svar på dem:

Hvorfor får jeg opp varseltrekanter når jeg semesterregistrerer meg?

Status og oversikt viser planen for hele studieløpet ditt. Siden påmelding til emner kun gjennomføres ett semester om gangen, vil varseltrekanter dukke opp, sammen med en melding om ufullstendig utdanningsplan. Dette er en forventet prosess og krever ingen bekymring.

Hva vil skje dersom jeg ikke kan delta ved semesterstart?

Du finner informasjon om eventuell obligatorisk oppmøte på studieprogrammets nettsider. Du kan for eksempel søke opp "bachelorprogram i Journalistikk" på Google for å finne den tilhørende programsiden. Dersom det er obligatorisk oppmøte og du ikke kan møte, må du gi beskjed til studieveileder.svfa@uib.no.