Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Mandag 12.mars var gjengen fra BIO316 (Utvalde emne i miljøtoksikologi) tidlig oppe. Vi møttes på Flesland med ett mål for øyet – NETS studentworkshop og konferanse i Longyearbyen, Svalbard! Etter en kort mellomlanding i Oslo satte vi kursen for 78 grader nord, og vi var så heldige å få en fantastisk innflygning til Svalbard med sol og blå himmel.
Harald Sodemann vil ha tak i uforstyrret snø over et stort område, til omtrentlig samme tid. Derfor rekrutterer han kollegaer til å samle snø gjennom påsken.
-Vi vil reise til Thailand og vinne geo OL, sier de syv elevene fra Hordaland som er i Norgesfinalen til olympiaden i geofag. Over fire dager skal de forberede seg på treningsleir i Bergen
Planlegger du å studere informatikk? UiB har de beste foreleserne og de mest fornøyde studentene i faget.
Lørdag 17. mars reiser Stein-Erik Lauritzen og Nele Meckler på feltarbeid til Borneo, Malaysia
Professor emeritus Yngve Kristoffersen (GEO UiB) og Audun Tholfsens 13 måneders ekspedisjon i Polhavet er produsert dokumentarfilmen av. Dokumentaren heter “Secrets of A Frozen Ocean” og er nå kåret til vinner under New York filmfestival 2018
Flytande vindmøller kan revolusjonere jakta på fornybar energi. Professor Finn Gunnar Nielsen får ærespris for sitt pionerarbeid på feltet.
Den 8. mars deler Olav Thon Stiftelsen ut sine priser for forskning og undervisning innan medisin og naturvitskap.
Professor Rob Gawthorpe får tre års finansiering for å fokusere på forskning innen sedimentære bassenger. Finansieringen inkluderer også en forskerassistent og en stipendiat.
Hvert år samles studenter og profesjonelle informatikere for å løse en utfordring for Google. Hvordan skal en flåte med selvkjørende drosjer bli mest mulig effektiv?
Høgare temperaturar gjer at talet på planter og vekstar aukar på europeiske fjelltoppar. Ny forsking viser at norske fjellområde kjem til å endrast dramatisk, og ein del vil antakeleg forsvinne.