Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

De under 30 er langt mer positive til vindkraft på land enn andre aldersgrupper, viser ny undersøkelse. Motstanden mot vindkraft på land er størst i områder med mest utbygging, som Sørlandet og Trøndelag. Havvind støttes av et stort flertall.
Vil du ta et kurs med fokus på FNs bærekraftsmål? Meld deg på innen 9. januar for å bli med i vårsemesteret.
11 studenter, 4 forskere, 48 timer. Klarer de å forhindre at mer plast kommer ut i havet? Følg med, få svaret i februar.
Masterstudent Christine Tveiten Johansen har sett på korleis bisfenol-sambindingar aktiverar eller hemmar østrogenreseptoren i torsk. Ho syner urovekkande resultat der nye erstatningsstoff kan vere meir skadelege enn det kjende plasttilsetjingsstoffet bisfenol A.
Heidi Knutsen (27) danket ut nærmere 200 jobbsøkere før hun i det hele tatt hadde levert masteren sin i miljøkjemi.
- Det er avgjørende at teknologiske og kliniske fagfelt samarbeider for at vi skal kunne forbedre behandlingsmetoder.
Det er knyttet mye spenning til hva kveldens julebordmeny for administrasjonen på UiB skal inneholde. Hele tre kokker er i sving for å klargjøre den spesialkomponerte maten til kveldens fest.
Under Neste steg torsdag fikk publikum oppleve et unikt møte mellom Bergen Filharmoniske Orkester og forskere ved UiB og Bjerknessenteret. I denne spesielle konsertrekken var turen kommet for å utforske havet.
Hvis du vil redde verden er det gode grunner for å velge realfag.
iEarth blir ett av Norges Senter for fremragende utdanning. Dermed har Universitetet i Bergen to av de prestisjetunge sentrene som satser på innovativ og fremtidsrettet utdanning.
Håkon Blågestad (22) fra Askim ønsket å studere noe som ga han to streker under svaret, i tillegg til at det var gode jobbmuligheter etter studietiden. Med integrert master i energi, føler han at han har truffet blink.
Gammaglimt, alver og elektronstråler. Via ASIM-instrumentets orkesterplass på Den internasjonale romstasjonen, har forskere ved Universitetet i Bergen avdekket hva som skjer i den høyere atmosfæren når det lyner og tordner.
Karolina Berg (25) øynet muligheten for å bruke sin forkjærlighet for fysikk og samtidig jobbe med kreft, da medisinsk teknologi ble et tilbud ved UiB.
Vindturbiner på ulike steder i Nordsjøen kan bli en stabil kilde til energi om de blir koblet sammen. Er det vindstille et sted, er nemlig sjansen stor for at det blåser friskt et stykke unna.
Hva skal jeg bli? Hva bør jeg studere? Hva kan jeg bli med realfag? Hvilket studie gir best jobbmuligheter? Hvilket studie passer jeg til, og ikke minst; hvilket yrke passer for meg? Å velge utdanning kan føles overveldende, og spørsmålene er ofte mange.
Forskere ved UiB og Imperial College i London har utviklet et nytt verktøy for å forutsi hvordan progressive sykdommer som kreft og malaria utvikler seg hos den enkelte pasient. Verktøyet avdekker også hvordan bakterier blir resistente mot legemidler.
Ny forskning viser at havnivået steg 10 meter over dagens nivåer i løpet av jordens siste varme periode for 125 000 år siden, og gir innsikt i hva som kan skje med havnivået om den pågående globale oppvarmingen fortsetter å øke.
– For å få økonomi i fornybarbransjen, må vi kopiere oljeraffineriene og lage bioraffinerier som utnytter alt råstoffet og konsekvent utvinner mest mulig av det som har høyest verdi, sier UiB-professor Tanja Barth.

Sider