Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Kompetansebehov knyttet til Norges mest omfattende klimatiltak dekkes gjennom et nytt videreutdanningstilbud fra Universitetet i Bergen.
Vi tar nå imot søknader om seks parallelle kurs med tverrgående keynotes og virtuelle sosiale arrangementer. BSRS 2021 vil være en hel-digital PhD-forskerskole.
– Med dei store oppgåvene som vår nasjon og verdssamfunnet står overfor, er klimakunnskap viktigare enn nokon gong, seier ein glad direktør Tore Furevik. Kunnskapsdepartementet melder no at Bjerknesssenteret får forlenga støtta i fem år.
Gjennom Northern Lights-prosjektet skal CO₂-lagres i et evighetsperspektiv i enorme formasjoner under havbunnen i Nordsjøen. Flere fagmiljø ved UiB er involvert i det første norske karbonlagringsprosjektet.
Universitetet i Bergen og samarbeidspartnere ryddet fire tonn plast under årets plastdugnad. Til sammenligning veide plasten i magen til Plasthvalen 1,5 kilo.
Jordskjelv kan oppstå på grunn av menneskelege aktivitetar, tusenvis av meter nede i jordskorpa. Eit nytt senter ved Universitetet i Bergen skal finna ut meir om korleis undergrunnen vert deformert.
Karen, Georg og Medhusja hadde aldri trodd at realfag skulle ta dem langt til havs og inn i et fiskehode. Den praktiske delen av undervisningen på Universitetet i Bergen skaper opplevelser og unik læring, utover det de henter fra lesesalen.