Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Selvrensende beskyttelsesdrakter og masker med bedre filtreringsegenskaper enn flytende kull gir i dag. Materialer basert på såkalte metall-organiske rammeverk (MOF) gir nye muligheter til å beskytte oss mot farlige kjemikalier.
Ta ansvar for dei gjennomgripande utfordringane i vår tid saman med motiverte studentar frå rundt om i Europa i det nye emnet "Facing Grand Challenges: A European research program".
Universitetet i Bergen gir prisar til dei som skapar eit godt arbeids- og læringsmiljø. Her er årets vinnarar.
Skal du studere realfag? Ta vår utdanningstest og finn ut hva som passer for deg.
Professor og Bjerknesdirektør Tore Furevik er ein synlig, dyktig og truverdig formidlar som vert lytta til, meiner juryen for Det matematisk-naturvitskaplege fakultet sin formidlingspris for 2020.
Fem prosjekter ved Universitetet i Bergen får tildelt midler til samarbeidsprosjekt for å møte utfordringer i samfunn og næringsliv.
Som del av den marine satsingen ved UiB, blir forskere, stipendiater og studenter som er opptatt av plastforurensing nå samlet i et tverrfaglig nettverk.
Skal du kjøpe juletre? Vi har spurt ein plantebiolog, ein kjemikar og ein realfagslærar om det er plast eller ekte juletre du bør gå for.
Nele Meckler leter etter klimasvar i bittesmå vanndråper lukket inne i dryppsteiner i tropiske huler.  Det Europeiske forskningsrådet støtter henne med den høythengende stipendet ERC Consolidator Grant.
Inga Berre skal simulere prosessar i geotermiske system som det ikkje har vore mogeleg å studere slik tidlegare. Det europeiske forskingsrådet gir prosjektet ERC-støtte, eit av dei mest prestisjefylte forskingsprogramma EU har å by på.
I februar tok Natalie og Stine turen fra Oslo til Bergen for å delta på Åpen Dag ved UiB. Denne høsten startet de på bachelorstudiet i geovitenskap, og nå i november vant de Juniorvannprisen 2020.
Elisabeth Ivarsflaten, Nele Meckler, Ragnhild Muriaas og Inga Berre er tildelt den høythengende bevilgningen ERC Consolidator Grant.
Regjeringen har fått sterk kritikk fra Riksrevisjonen for at Norge fremdeles mangler en helhetlig og tverrsektoriell tilnærming, ikke har utarbeidet nasjonale indikatorer og mangler ambisjoner nesten fem år etter bærekraftsmålene ble vedtatt. Nikolai Astrup spurte om innspill til handlingsplanen og jeg spilte inn følgende:
Regjeringen har fått sterk kritikk fra Riksrevisjonen for at Norge fremdeles mangler en helhetlig og tverrsektoriell tilnærming, ikke har utarbeidet nasjonale indikatorer, og mangler ambisjoner nesten fem år etter bærekraftsmålene ble vedtatt av FN. Nikolai Astrup spurte om innspill til handlingsplanen; Inger Elisabeth Måren ga svar.
Willem van der Bilt får et Starting Grant på 9,9 millioner kroner av Trond Mohn stiftelse.
Noen yrker forsvinner. Og helt nye kommer til. Skal du sikre deg de mest spennende jobbene i tiden som kommer, er det kombinasjonen teknologi og grønn omstilling som er nøkkelen.
Onsdag 2. desember lanserte statsminister Erna Solberg sitt havpanel sin verdsomspennande handlingsplan for korleis vi i framtida skal sikre berekraftige og sunne hav.