Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Computational Biology Unit-lederen tar over etter Pinar Heggernes på Institutt for informatikk.
Ingrid Mossige er den første som har teke mastergrad i UiB sitt sivilingeniør-studie i medisinsk teknologi. To dagar etter masteren var ho i jobb.
Professor Kerim Hestnes Nisancioglu, Institutt for geovitenskap og Bjerknessenteret, har fått innvilget NFR prosjekt innen søknadstypen Klima- og polarforskning. Tittelen på prosjektet er: "Exchanging local narratives and scientific understanding of climate changes in Indigenous communities of Greenland and the southwest Pacific" og er et Stort tverrfaglig,prosjekt innen Klima- og jordsystemet
Miljøgifter i havet påverkar både torsken som lever der og oss som èt den. Torskeforskarar i Bergen utvikler eit betre system for miljøovervaking.
Professor Atle Rotevatn, Institutt for geovitenskap, har fått innvilget NFR prosjekt innen søknadstypen «Kompetansebyggende prosjekt for næringslivet». Tittelen på prosjektet er: "A Renaissance of Central North Sea Salt Tectonics and implications for Hydrocarbon Prospectivity in Underexplored Permian-Triassic intervals". Tematikk: Petrolium
Forskningsrådet offentliggjorde 24. juni at 34 nye forskningsprosjekter ved UiB har fått tildelt midler. Se oversikten her.
Sigrunn Eliassen, Bodil Holst, Henk Keers, Atle Rotevatn og Mathilde B. Sørensen blir tatt opp i fakultetets pedagogiske akademi, og skal bidra til å øke kvaliteten på utdanningen ved fakultetet.
Hva blir konsekvensene av at isen på Grønland og i Arktis smelter i et alarmerende tempo? Det var et av spørsmålene professor Kerim Hestnes Nisancioglu og kolleger ville finne svar på i det største ERC-prosjektet i Norden noensinne; Synergy Grant-prosjektet ice2ice.
Gunn Mangerud setter sammen et helt nytt team når hun overtar for Helge Dahle som ny dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. For første gang i UiB-historien skal fakultetet ledes av en kvinne.
Statsminister Erna Solberg og olje- og energiminister Tina Bru la fram den nye stortingsmeldingen det industrielle potensialet i norske energiressurser, fredag 11. juni. UiB stilte med eksperter som svarte media i etterkant.
Forskningssenteret vil studere algoritmer som fungerer best for mennesker og samfunnet. Nå kan de bli et Senter for Fremragende Forskning (SFF).
Forskningsrådet inviterer syv fagmiljøer ved UiB videre til runde to i utlysningen om å bli Senter for fremragende forskning (SFF).
The very first CEDAS-conference (Center for Data Science at the University of Bergen) was held the 1st and 2nd of June both virtually and physically in Bergen.
Universitetet i Bergen er nok ein gong rangert mellom dei ti beste universiteta i verda på oseanografi, vitskapen om havet.
Alma Dzozlic Bradaric fullførte sin mastergrad ved GEO i 2020 Nå har hun fått førsteprisen: Earth Model Award Winner fra Halliburton for sitt glimrende utførte masterprosjekt.
Vil du utvikle deg som forskningsleder? Ser du verdien av nettverksbygging? Nå tilbyr Matnat-fakultetet to utviklingsprogrammer for kvinnelige forskere, gjennom prosjektet GenderAct, som er støttet fra NFRs Balanseprogram.