Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Nyhetsarkiv for Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Når en fiskebåt setter kurs mot Bjørnøya, vet kapteinen kun hvilke områder som er islagt nå, ikke hvor det vil være is i morgen. Om få år skal isvarsler gjøre rutevalget sikrere.
Trond Mohn stiftelse og Tromsø forskningsstiftelses satsing på matematikk i Norge har styrket fagmiljøene i Norge, viser en evaluering. Nå får prosjektet Ren Matematikk i Norge forlenget støtte.
1514 personar har søkt seg til dei 918 planlagte studieplassane på realfag ved Universitetet i Bergen.
Sameksistens var tema for en høyprofilert konferanse i Oslo 25. april. BOWs direktør Finn Gunnar Nielsen deltok med innlegg og i en paneldebatt om temaet.
Universitetet i Bergen har inngått ny partneravtale med GCE Ocean Technology for å ytterligere styrke dialogen og samarbeidet med havnæringene. Målet er blant annet et trådløst undervannsnettverk.
Plastnettverket og Polarnettverket inviterer til en foredragskveld om plast i Arktis. Kom og hør forskere fra Norsk Polarinstitutt og Niva fortelle om effekter av plast i arktiske dyr og hvordan plasten ender opp i Arktis.
"Forvirra førsteklassinger” slo alle de norske lagene (og enda viktigere; alle de svenske lagene) i den nordvest-europeiske konkurransen. Her er noen nøtter du kan prøve deg på i påska, om du vil se hvordan man konkurrerer i programmering.
Husk søknadsfristen 20. april 2022 for å søke høyere utdanning. Energiutdanning gir deg en utdanning for fremtiden. Havvind er en av retningene du kan velge på energistudiet.
I april 2022 gikk startskuddet for prosjektet ImpactWind Sørvest. Prosjektet skal muliggjøre raskere utbygging av havvind gjennom et tverrfaglig kapasitetsløft for effektive søknadsprosesser.
I en artikkel publisert i tidsskriftet Environment International har UiB-forskere og samarbeidspartnere beskrevet nye funn om hvordan en blanding av miljøgifter kan påvirke energibalansen i torsk.
Torsdag 31. mars fikk Polarforskningsnettverkets medlemmer mulighet til å oppleve og lære om ulike former for polar maskulinitet, gjennom to meget interessante fordrag holdt av Børge Ousland og Sigrid Lien.
Have a look at our course portfolio for spring 2022!
I en ny utstilling viser forskere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet hvordan vi kan nyttiggjøre oss porene for å løse klimakrisen og andre store utfordringene vi står overfor.