Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Når en fiskebåt setter kurs mot Bjørnøya, vet kapteinen kun hvilke områder som er islagt nå, ikke hvor det vil være is i morgen. Om få år skal isvarsler gjøre rutevalget sikrere.
Trond Mohn stiftelse og Tromsø forskningsstiftelses satsing på matematikk i Norge har styrket fagmiljøene i Norge, viser en evaluering. Nå får prosjektet Ren Matematikk i Norge forlenget støtte.
1514 personar har søkt seg til dei 918 planlagte studieplassane på realfag ved Universitetet i Bergen.
Sameksistens var tema for en høyprofilert konferanse i Oslo 25. april. BOWs direktør Finn Gunnar Nielsen deltok med innlegg og i en paneldebatt om temaet.
Universitetet i Bergen har inngått ny partneravtale med GCE Ocean Technology for å ytterligere styrke dialogen og samarbeidet med havnæringene. Målet er blant annet et trådløst undervannsnettverk.
Plastnettverket og Polarnettverket inviterer til en foredragskveld om plast i Arktis. Kom og hør forskere fra Norsk Polarinstitutt og Niva fortelle om effekter av plast i arktiske dyr og hvordan plasten ender opp i Arktis.
"Forvirra førsteklassinger” slo alle de norske lagene (og enda viktigere; alle de svenske lagene) i den nordvest-europeiske konkurransen. Her er noen nøtter du kan prøve deg på i påska, om du vil se hvordan man konkurrerer i programmering.
Husk søknadsfristen 20. april 2022 for å søke høyere utdanning. Energiutdanning gir deg en utdanning for fremtiden. Havvind er en av retningene du kan velge på energistudiet.
I april 2022 gikk startskuddet for prosjektet ImpactWind Sørvest. Prosjektet skal muliggjøre raskere utbygging av havvind gjennom et tverrfaglig kapasitetsløft for effektive søknadsprosesser.
I en artikkel publisert i tidsskriftet Environment International har UiB-forskere og samarbeidspartnere beskrevet nye funn om hvordan en blanding av miljøgifter kan påvirke energibalansen i torsk.
Torsdag 31. mars fikk Polarforskningsnettverkets medlemmer mulighet til å oppleve og lære om ulike former for polar maskulinitet, gjennom to meget interessante fordrag holdt av Børge Ousland og Sigrid Lien.
Have a look at our course portfolio for spring 2022!
I en ny utstilling viser forskere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet hvordan vi kan nyttiggjøre oss porene for å løse klimakrisen og andre store utfordringene vi står overfor.