Institutt for informasjons- og medievitenskap
Praksis

Praksis på Vestlandets største arbeidsplass

– Det er viktig å se hvordan teori skjer i praksis.

Intervjuobjektene foran skilt ved Haukeland sykehus
Masterstudent Morten Stene (t.v.) får verdifull arbeidserfaring fra Kommunikasjonsavdelingen på Haukeland. – Vi er veldig fornøyde med å få praktikanter til oss, sier kommunikasjonsdirektør Erik Vigander (t.h.).
Helena Viktoria Johnsen (UiB)

Det sier Morten Stene som er en av masterstudentene som denne våren har byttet ut lesesal med praktisk og relevant arbeidserfaring. Han jobber med intern og ekstern kommunikasjon i kommunikasjonsavdelingen på Haukeland, en arbeidsplass med rundt 15.000 ansatte.

– Jeg synes det er ufattelig gøy å bli satt ut i situasjoner der jeg kjenner igjen teoriene og kan bidra med mitt perspektiv, men også få oppleve helt nye ting.

Nyttig med «ungt blikk»

Faget «Arbeidslivspraksis» er et av de valgfrie fagene ved master i Medier og kommunikasjon. Studentene er praktikanter i seks uker og får delta i arbeidet på arbeidsplassene på lik linje som en vanlig ansatt.

Haukeland er en av praksisplassene studentene kunne søke seg mot. Det er første gang de er med på dette samarbeidet med UiB.

– Vi er veldig fornøyde med å få praktikanter til oss. Vi opplever at de har mye å bidra med og at de gir oss et nytt og ungt blikk på kommunikasjonsarbeidet, sier kommunikasjonsdirektør Erik Vigander.

Han har vært tydelig på at om de skulle ta imot praktikanter, så måtte hele kommunikasjonsavdelingen være med for å gjøre dette på best mulig måte. Noe de absolutt har lykkes med. Praktikantene har blitt tildelt faddere, og får delta på de forskjellige møtene som holdes. Felles lunsj og sosiale arrangement gjør at studentene kommer inn i arbeidsmiljøet, blir kjent med kollegaer og utvider sitt faglige nettverk.

Hva lærer du i praksis som du ikke lærer i forelesning?

– En tar med seg mange ideer på hvordan en skal nå ut til ulike mottakere i forelesning, men det er en stor forskjell å gjøre det og det å bare bli kastet ut i ulike situasjoner, der det i Haukeland sitt tilfelle er mange tusen, som leser det en skriver.

Frister til gjentakelse

Totalt er over 20 studenter i praksis denne våren. Studentene har selv søkt seg til bedriftene og har fått innblikk i søknad- og intervjuprosess.

– Det er akkurat dette vi ønsker med faget: at studentene får bruke sin kompetanse, får lære av erfarne og bygge seg opp et kontaktnettverk. Dette er en «gullpakke» å ta med seg når man er i startgropen til å forme sin karriere, sier bransjekoordinator ved Institutt for informasjons- og medievitenskap (UiB), Helena Viktoria Johnsen.

Både Stene og Vigander har god erfaring med samarbeidet med UiB.

– Dette frister til gjentakelse. Vi har bare positive erfaringer så langt med å ta inn praktikanter, sier Vigander.

Stene som har fått delta på møter, skrive nettsaker og gjøre forskjellig kommunikasjonsarbeid, setter pris på avbrekket fra forelesning og pensum.

– Du får knyttet kontakt med helt fantastiske folk og du får prøve deg frem. Jeg koser meg veldig.